آزادسازی سهام عدالت، اثرات و پیامدهای آن

هدف از این گزارش، بررسی تحولات بازار سرمایه در دو سال اخیر، بررسی ابعاد واگذاری سهام عدالت از حیث شركت‌ها، ارزش فعلی سبد سهام و روند قیمتی آن در آینده است.

اهم یافته‌های گزارش عبارت‌اند از:

  1. با تصویب هیات وزیران توزیع سهام شرکتهای دولتی به مردم در سال 1384، و سپس با ابلاغ بند «ج» سياست‌هاي كلي اصل 44  قانون اساسي از سوي مقام معظم رهبري، موضوع سهام عدالت وارد فاز اجرايي شد. در حال حاضر مشمولان سهام عدالت بالغ بر 49.1 میلیون نفر هستند. در نهم اردیبشهت ماه 1399 با درخواست ریاست محترم جمهوری و تایید مقام معظم رهبری امکان واگذاری و خرید و فروش سهام عدالت در حال فراهم شدن است.
  2. در شرایط فعلی با دو هدف عمده یکی کاهش فشار بر بودجه دولت (ناشی از وضعیت رکودی و کاهش درآمدها) و دوم کمک و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر در شرایط بحرانی حال حاضر (بیماری کرونا)، پیشنهاد آزادسازی سهام عدالت داده شده است. این اقدام هرچند بر بودجه دولت اثری نخواهد داشت لکن فشار مالی را بر دولت (ناشی از انتظارات منفی) کم می‌کند.
  3. بررسی روند شاخص بورس در سال‌های اخیر حاکی از آن است که تقریبا از سه ماهه سوم سال 1398، روند صعودی شاخص فزاینده بوده است. بعلاوه از اواسط فروردین ماه امسال هم‌زمان با عرضه سهام شستا، شاخص کل جهش قابل توجهی داشته است و این روند صعودی مصادف با دستور مقام معظم رهبری در 9 اردیبهشت 1399 برای آزادسازی سهام عدالت ادامه دار بوده است. بنابراین می‌توان گفت تحولات اخیر بازار سرمایه نشان از آن دارد که واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس می‌تواند در وضعیت آینده بازار سرمایه نقش پر‍‌اهمیتی را داشته باشد.

 

دانلود فایل

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir