واکاوی طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی درخصوص حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در قالب اعطای کارت اعتباری

مجلس شورای اسلامی با توجه افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید آحاد جامعه، طرح حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را با یک فوریت به تصویب رساند و هم اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی آن یعنی بررسی در کمیسیون مربوطه (کمیسیون بودجه) است. طرح کارت الکترونیکی/کارت هوشمند کالاهای اساسی یکی ازطرح‌های مجلس یازدهم برای توزیع کالاهای اساسی باقیمت مناسب است، زیرا به زعم نمایندگان مجلس براساس سیستم توزیع فعلی،کالاهای اساسی که با ارزترجیحی (42000 ریالی)ویاازمنابع داخلی مرتبط با تبصره 14 بودجه کشور (هدفمندی یارانه‌ها) تامین می‌شود باقیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. بر همین اساس هدف از این طرح حفظ و جبران بخشی از کاهش قدرت خرید خانوارها در کالا‌های ضروری و سبد غذایی آن‌ها در قالب کارت الکترونیکی کالایی و به هدف اصابت کردن یارانه است.

طبق این طرح قرار است کارت اعتباری خرید کالاهای ضروری و اساسی تولیدات داخل برای 7 دهک اول که تقریبا جمعیتی معادل 60 میلیون نفر را در بر می‌گیرد، اختصاص داده شود.

بحث اصلی این است که اعتبار این طرح از  چه محلی تامین شود تا آثار سوء تورمی آن به حداقل برسد؟ این طرح چه اقلام کالایی را شامل می‌شود؟ جامعه هدف این طرح چه کسانی هستند؟ اینها نمونه سوالاتی است که قاعدتاٌ باید در این طرح بدانها پاسخ داده شود.

نظر به اهمیت موضوع و ضرورت تدوین مفاد قانونی مناسب با بیشترین کارامدی و کمترین آثار سوء احتمالی، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز بررسی ابعاد مختلف این طرح پیشنهادی را در دستور کار خود قرار داده است. در این ارتباط، ابتدا برخی ویژگی‌های طرح تشریح و سپس موضوع از ابعاد مختلف مورد کنکاش قرار می‌گیرد تا بتوان با پاسخ‌گویی به‌سوالات طرح شده نسبت به اتخاذ تصمیمات سیاستی مناسب و ارایه جمع‌بندی برای بهره‌گیری سیاست‌گذاران در نهایی کردن طرح و همچنین تدوین آیین‌نامه اجرایی آن اقدام کرد. 

 

دانلود فایل

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir