چالش های صنعت لوازم خانگی در ایران و ارائه بسته راهکارهای پیشنهادی

یکی از ملزومات توسعه توان رقابتی و ارزش­آفرینی صنایع، توسعه و تکمیل زنجیره ارزش است. این مهم سبب می شود تا حلقه­ های مختلف یک صنعت به شکلی متوازن و هماهنگ مورد توجه قرار گیرد و ارزش­ آفرینی و سودآوری صرفا با تکیه بر مزیت­های موجود در یک حلقه خاص نباشد. متاسفانه یکی از معضلات کلیدی صنایع مختلف کشور، تمرکز بر مزیت های یک حلقه خاص از زنجیره ارزش و غفلت  از حرکت در جهت توسعه و تکمیل سایر حلقه هاست. این مورد شاید در کوتاه مدت دغدغه چندانی را ایجاد نکند، اما در بلند مدت ضمن کاهش قدرت رقابت پذیری، اجازه بهره ­مندی صنعت از فرصت های ایجاد شده در سایر حلقه ها را میسر نمی سازد. نمونه بارز این امر را می توان در صنعت خودرو به واسطه غفلت از حلقه تحقیق و توسعه و در صنعت نساجی و پوشاک بواسطه غفلت از حلقه طراحی مشاهده نمود.

صنعت لوازم خانگی از جمله صنایع باسابقه کشور است که بواسطه «ساخت محور» بودن پتانسیل ارزش آفرینی بالایی دارد. مطابق با آمار انجمن صنفی لوازم خانگی، حجم بازار این صنعت در داخل کشور حدود 8 میلیارد دلار در سال 1397 تخمین زده می شود که 75 درصد بازار متعلق به محصولات داخلی است. حدود 600 واحد تولیدکننده با اشتغال مستقیم نزدیک به 100 هزار نفر در این صنعت مشغول به فعالیت هستند و اشتغال غیرمستقیم این صنعت نیز حدود یک میلیون و سیصد هزار نفر تخمین زده می شود. ارزش صادرات محصولات خانگی در این سال نیز نزدیک به 350 میلیون دلار تخمین زده می شود[1].

با توجه به اهمیت صنعت لوازم خانگی و قابلیت های بالای کشور در تولید تنوعی از محصولات خانگی، بررسی زنجیره ارزش این صنعت به منظور شناسایی حلقه های کلیدی و ارزش آفرینی که مورد غفلت قرار گرفته اند و همچنین استخراج مشکلات و معضلات این صنعت در طول زنجیره از نقطه نظر مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات، طراحی، تحقیق و توسعه، فروش، خدمات پس از فروش و ... ضروری به نظر می رسد.

 

دانلود فایل 

 


[1] مصاحبه علیرضا محمدی دانیالی، رئیس هیات مدیره انجمن صنعت لوازم خانگی ایران با روزنامه دنیای اقتصاد، 28/8/98

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir