پتانسیلهای ایران ذیل ابتکار کمربند و راه در دوران همهگیری کرونا
با توجه به آسیب پذیری اقتصاد ایران در همزمانی محدودیتهای تحریمی و همچنین شیوع کرونا، به نظر میرسد کشوری میتواند قابلیت همکاری با ایران را داشته باشد که بهتر از بقیه کشورها از پس مدیریت چالشهای اقتصادی ناشی از این همه گیری برآمده است. مقامات چینی بر اساس یک برنامه بلندمدت، همکاریهای خود با کشورهای منطقه از جمله ایران را در قالب توسعه همکاری با 65 کشور مسیر پروژه کمربند و راه دنبال میکنند. اگرچه این پروژه فرامرزی، همانند بسیاری دیگر از برنامههای بین المللی تحت تاثیر همهگیری کرونا و بحرانهای اقتصادی ناشی از آن قرار گرفته است، اما کشور چین به خوبی چالشهای موجود را کنترل نموده است. طبق دادههای وزارت بازرگانی چین، از ژانویه تا آگوست سال 2020، سرمایهگذاری مستقیم غیر مالی شرکتهای چینی در 54 کشور شرکت کننده ابتکار کمربند و راه 11.8 میلیارد دلار بوده است که رشدی 31.5 درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ثبت کرده است. چین به عنوان یک کشور موفق در کنترل همه گیری کرونا و اثرات آن بر اقتصاد، پشتیبانی مالی از کشورهای کشورهای کمتر توسعه یافته را در قالب وامهایی نظیر وام اختصاصی 500 میلیون دلاری به سریلانکا جهت مبارزه با اثرات همه گیری پیگیری کرده است. علاوه بر کمکهای مستقیم مالی، در دوران همه گیری، اقدامات زیرساختی با اثرات بلندمدت و پایه نیز مورد توجه چین قرار دارد که مهمترین آنها عبارتند از توسعه راه ابریشم دیجیتال، توسعه راه ابریشم سلامت، افزایش مشارکت بخش خصوصی و توسعه همکاریهای چند جانبه بین المللی. چنانچه ایران بتواند بخشی از نیازهای ساختاری خود در حوزه سلامت را به کمک جذب سرمایه موجود در راه ابریشم سلامت مرتفع سازد، علاوه بر رفع مشکلات داخلی و نیازهای گسترده این حوزه، زمینه توسعه صادرات در این بخش نیز مهیا میشود. در عین حال ابتکار کمربند و راه که ایده ترکیب بخشهای دیجیتال مانند ارتباطات از راه دور، زیرساختهای اینترنت و تجارت الکترونیکی را در قالب جاده ابریشم دیجیتال پیگیری میکند، میتواند این پتانسیل را برای ایران مهیا نماید تا در دوران همهگیری و با توجه به تاکید ویژه چین به این بخش، از مزایای موجود برای بهبود زیرساختهای اطلاعاتی بهره گیرد. بر این مبنا ضرورت کسب منافع مالی از کانالهای مالی تعیین شده در ابتکار با هدف تعریف جایگاه ثابت و ویژه برای ایران در برنامه های مالی این پروژه با چشمانداز رفع موانع تحریمی، لزوم بهره مندی از امکانات زیرساختی فراهم شده در ابتکار کمربند و راه به کمک انعقاد قراردادهای چندجانبه در شرایط تحریمی با کشور چین به عنوان داوطلب مدیریت و رهبری چالشهای جهانی همه گیری کرونا، اهمیت کسب جایگاه از سوی ایران در استراتژی توسعه زنجیره های تامین چین به کشورهای ابتکار کمربند و راه، لزوم رفع چالشهای ساختاری در حوزه اقتصاد سیاسی به واسطه اقداماتی نظیر احیای برجام و تصویب FATF، ضرورت ورود فعال ایران به راه ابریشم سلامت در راستای مرتفع نمودن نیازهای ساختاری در این حوزه و لزوم برخورداری از امکانات راه ابریشم دیجیتال ابتکار کمربند و راه با هدف تجهیز زیرساختای این بخش، میبایست مور توجه قرار گیرد.