دومین سفر استانی مسئول آمایش وزارت صمت به استان بوشهر: بهره برداری از واحدهای بزرگ صنعتی تا پایان سال

در راستای تدوین آمایش صنعتی، معدنی و تجاری 450 شهرستان، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و مسئول آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در دومین سفر استانی خود به استان بوشهر از شرکت های پلی استرآریان، اورانوس، پتوی بهزاد لیان، کارا مد الکترونیک آسیا، ساروج لیان خلیج فارس، کربنات کلسیم اکباتان و مجموعه آهک، پرشین شیمی گستر، بدیع نور و ارکان شیمی جنوب بازدید کردند. احمد تشکینی در نشست آمایش بخش صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: به دلیل نبود این سند به طور معمول توزیع منابع عادلانه و متوازن نبوده است که انتظار می رود با نهایی شدن آن توزیع عادلانه و متوازن بودجه متناسب با ظرفیت استان ها محقق شود .

وی افزود: خروجی نهایی کار تدوین سند آمایش استان ها براساس تفکیک شهرستانی است که از نقطه های قوت سند محسوب می شود. تشکینی اظهار داشت: کار تدوین سند آمایش استانی در استان سیستان و بلوچستان از سه هفته پیش آغاز شده که برنامه اصلی آن نیز بر دوش سازمان صمت گذاشته شده و اکنون نیز چارچوب سند آمایش این استان نهایی شده است.

وی افزود: نخستین کاری که در این سند نیاز است شناسایی توزیع جمعیتی در استان به تفکیک شهرستان ها شامل جمعیت، تعداد و نرخ بیکاری هر استان است. رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه داد: با نهایی شدن  این سند، اولو یت ها در ظرفیت استان بوشهر براساس تفکیک شهرستانی مشخص خواهد شد که چه تعداد از طرحهای در دست اجرای سازمان صمت منطبق بر سند آمایش است.  وی گفت: در این سند برا ی نمونه در حوزه زیرساخت ها و شهرک های صنعتی باید نیازها شناسا یی و امکان تحقق فعالیت های جدید تولیدی در استان تعیین شود.

تشکینی ادامه داد: همچنین طی این سند مشخص می شود که در چهار سال آینده در حوزه های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی خارجی کدام فعالیت در اولویت استان قرار دارد. وی افزود: در این سند برای هر پروژه و فعالیت اولویت دار باید اقدام های مورد نیاز شناسایی شود که برای نمونه شاید ایجاد شهرک متانول استان بوشهر نیاز به تامین زمین با قیمت تخفیفی داشته باشد که این موضوع براساس سند آمایش در اولویت قرار خواهد گرفت.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در ارتباط با بسته های مشوق سرمایه گذاری در حوزه سازمان صمت اظهار داشت: در این طرح پیش بینی شده با مطالعات دقیق از وضعیت استان ها بسته های تشویقی مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم شود به نحوی که عامل انگیزشی مناسبی برای توسعه سرمایه گذاری در استان های مختلف باشد.

سید علی تقوی مدیر کل حوزه ریاست و دستیار ویژه رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز در این نشست گفت: بزرگترین طرح و پروژه ملی در دولت جدید آمایش سرزمینی است و نخستین طرحی که در وزارت صمت مورد توجه جدی قرار گرفته، پروژه های آمایش و نظام توزیع است.

وی افزود: وجود هماهنگی بین سازمان صمت، نما یندگان مجلس، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استانداری ها در تدوین سند آمایش استانی لازم است. همچنین مسئول آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در بازدید از واحدهای صنعتی استان بوشهر گفت: در بازدیدهای صورت گرفته از برخی از استان های کشور از جمله بوشهر مشخص شد هر استان حداقل ۲ تا ۳ واحد صنعتی بزرگ مقیاس دارد که با رفع مشکلات آنها تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرند. وی ادامه داد: یک سری از واحدهای نیمه تمام نیز برای تکمیل نیاز به منابع مالی ریالی و یا ارزی و حل یک سری چالشها دارند که در برنامه آمایش دسته بندی و برای حل آنها اقدام خواهد شد. تشکینی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تقویت ارتباط با بورس است که این مهم در راستای تامین مالی واحدها صورت می گیرد.

وی لازمه حل مشکلات واحدهای صنعتی را تدوین برنامه برای تامین مواد اولیه دانست و گفت: با بازنگری لازم چارچوب این برنامه تا پایان مهرماه مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است دولت قصد دارد با اجرای آمایش سرزمین صنعتی، معدنی و تجاری به بررسی طرح های اولویت دار صنعتی، معدنی و تجاری استان های مختلف در قالب یک سند بپردازد.

در این سند پروژه های اولویت دار نیمه تمام صنعتی، معدنی و تجاری مناطق مختلف استان های کشور بررسی و برای آنها برنامه دقیق و قابل اجرایی تدوین می شود. این طرح گامی کمک کننده در توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها خواهد بود.

با مشخص کردن برنامه ها و اقدامات در هر منطقه از کشور و انجام اقدامات مناسب که متناسب با ظرفیت های هر منطقه است طی چهار سال آینده، اقتصاد چند دهه آینده کشور جهت پیدا می کند. استان فارس میزبان سفر بعدی مسئول آمایش صنعتی، معدنی و تجاری و هیات همراه خواهد بود.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir