تمرکز صادراتی صنایع و بازارهای متنوع عامل رشد تجاری کره جنوبی

کارگاه آموزشی «سیاست های صنعتی  و توسعه صادرات » و « عضویت در سازمان تجارت جهانی» به همت موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی  و با همکاری موسسات  سیاست های اقتصاد بین الملل کره جنوبی (KIEP) و سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری کره جنوبی (KIET) روز دوشنبه 29 آذر ماه در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.  این کارگاه دو روزه که بر انتقال تجارب سیاست گذاری صنعتی و تجاری کره جنوبی تمرکز دارد، با سخنرانی محققین تراز اول موسسات سیاستی کره جنوبی و با حضور مسئولین بلند مرتبه وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارشناسان این وزارت خانه و سایر محققین و فعالین تجاری و صنعتی برگزار شد. 
در ابتدای این کارگاه، آقای دکتر رضوی، رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ضمن خوشامد گویی به سخنرانان کره ای همایش، حجم تجارت بین ایران و کره جنوبی را بزرگ تر از آن دانست که بتوان بدون بررسی عمیق تر از کنار آن عبور کرد. ایشان همچنین وضعیت فعلی اقتصاد ایران را به گونه ای دانست که می تواند از تجربه توسعه اقتصادی صادرات محور کره جنوبی درس های فراوانی بیاموزد.  او رشد صادرات کره از ده  میلیارد دلار به صدها میلیارد دلار در عرض دو دهه را به تمرکز صادراتی صنایع کره جنوبی و بازارهای متنوع آنها نسبت داد، که درس های فراوانی برای  سیاست گذاران ایران در رابطه با ایجاد فضای سرمایه-گذاری مناسب برای گسترش سریع صادرات و تنوع انها دارد.
از نظر رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، کره جنوبی به دلیل سابقه گسترده ای که در مذاکره و انعقاد قراردادهای تجارت دو جانبه و چند جانبه دارد، می تواند نقش مهمی در انتقال این تجارب مذاکراتی به کارشناسان ایرانی داشته باشد.  پتانسیل های مربوط به ایجاد شرکت های جویت ونچر، همکاری در احداث پروژه های زیرساختی منطقه ای که به تقویت جریان های تجاری و صنعتی منجر شوند و شراکت در تولید محصولات پایین دستی و تکمیلی پتروشیمی  و نیز پالایش نفت و گاز از دیگر زمینه های همکاری  برشمرده شده توسط دکتر رضوی در این کارگاه بود. 
در نشست اول این کارگاه، دکتر دانگ جو از موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری کره، به تبیین و تشریح تاریخی سیاست ها و عملکردهای صنعتی کره جنوبی در بازه بین سال های 1950 تا به اکنون پرداخت. دکتر جو ابتدا  سیاست های جایگزینی واردات قبل از سال های 1960 را تشریح نمود؛ و سپس دهه های مربوط به ارتقا صادرات صنایع سبک و به دنبال آن صنایع سنگین و شیمیایی مورد بررسی قرار داد. فرآیند شکل گیری صنایع جدید و نیز ارتقا صادرات صنایع فناورانه در دهه های 80 و 90 از  نقاط تمرکز دیگر این نشست بود. از نظر دکتر جو از سال 2000 به بعد اقتصاد کره به دنبال کشف موتورهای رشد جدید بوده است و این تلاش کماکان ادامه دارد.  
در نشست دوم، دکتر لی، از موسسه سیاست های اقتصاد صنعتی و تجاری کره،  بر مجتمع های صنعتی کره جنوبی متمرکز شد. دکتر لی سیر تغییرات مجتمع های صنعتی کره را در سه فاز تقلید (1962-1979)، خوشه های صنعتی برای تقلید نوآورانه (1980-1997) و خوشه های صنعتی نوآورانه (1998- تا به حال) طبقه بندی نمود. ایشان باور داشت که صنایع ایرانی می توانند با بهره بردن از برنامه های بازنشر تکنولوژی با هم قطاران کره ای خود، تکنولوژی و مهارت های  خدماتی صنایع کره ای را مورد استفاده قرار داده تا بتوانند محصولات نهایی، مواد و قطعاتی را که در میانه زنجیره ارزش جهانی قرار دارند، تولید نمایند. از نظر دکتر لی، رویکرد حرکت از سمت تقلید به نوآوری همچون کره، می تواند مدل مناسبی برای صنایع ایرانی باشد.
این کارگاه فردا نیز در محل سالن روزبه موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه خواهد داشت و متمرکز بر سیاست های تجاری و فرآیند الحاق به سازمان تجارت جهانی خواهد بود. سخنرانان روز دوم همایش که از موسسه سیاست های اقتصاد بین الملل کره خواهند بود، فرآیند عضویت در WTO و مذاکرات عضویت در باب خدمات و کالاها را محور ارائه های  خود قرار داده و در رابطه با استراتژی های متصور برای ایران در این حوزه بحث خواهند نمود. شرکت در این کارگاه برای عموم آزاد است. 

دانلود فایل‌های ارائه شده در کارگاه آموزشی

روز اول:

Korean_Industrialization_from_immitation

Historic Perspective for Industrial Development of Korea

Current Status and Main Challenges  of Trade Policy in Iran

Iran’s Economy and the Role of Manufacturing: The necessity for comprehensive industrial policies

 

 

 

 

 

 

 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir