دومین کنفرانس بین المللی انقلاب صنعتی چهارم

رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌‌های بازرگانی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران 92 درصد تولیدات خود را در داخل به مصرف می رساند و 8 درصد را در بازارهای صادراتی عرضه می‌کند‌.
محمدرضا رضوی در دومین کنفرانس بین‌المللی انقلاب صنعتی چهارم افزود: کاهش سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی از 17 به 14 درصد؛ تغییر الگوها و تولیدات صنعتی را به برای ورود به دوران انقلاب صنعتی چهارم ضروری ساخته است.
وی افزود: سهم ناچیز صادرات تولیدات، نشانه آن است که با این رویه کسب و کار، نمی‌توان وضعیت فعلی را ادامه داد.
رضوی اضافه کرد: بر پایه تحولات بزرگی که در جهان اتفاق می‌افتد، علائم و نشانه‌‌های زیادی وجود دارد که دنیا در حال ورود به دوران صنعتی انقلاب چهارم است و وجود هوش‌های مصنوعی، رباتیک و استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی نشان می‌دهد که تحولات بزرگی در عرصه‌های جهانی در حال شکل‌گیری است‌‌.
وی گفت: امروز جمهوری اسلامی در تولیدات معدنی، فلزی، پتروشیمی، سیمان، سنگ، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی و سایر اقلام با محدودیت‌‌های زیادی روبرو است و باید با تنظیم نقشه راه مناسب و ایجاد زیرساخت‌‌های منتخب، بتوان کشور را برای ورود به این عرصه آماده ساخت‌‌.
این مقام مسئول، استفاده از تولیدات دیجیتال در جهان را مورد تاکید قرار داد و گفت: استفاده از تولیدات دیجیتال به خصوص در حوزه خودروسازی و لوازم خانگی بسیار گسترده شده و کشورمان دیگر نمی‌تواند با این شرایط به فعالیت‌‌های صنعتی خود در عرصه‌‌های جهانی ادامه دهد‌‌.
وی اظهارداشت: لازم است یک شبکه مناسب را به صورت هدفمند ایجاد کرد تا با استفاده از خلاقیت‌ها و تخصص‌‌های مورد نیاز دانشگاهی برای ورود به عرصه انقلاب چهارم آماده شویم‌‌.
رییس شورای سیاستگذاری دومین کنفرانس بین المللی انقلاب صنعتی چهارم نیز در این اجلاس اظهارداشت: انقلاب صنعتی چهارم الگوی جدیدی است که نمی توان از آن با بی‌توجهی گذشت، زیرا این انقلاب در تمام شئونات زندگی ما تاثیرگذار است‌‌.
عبدالله جاسبی افزود: دانش و فناوری اساس انقلاب چهارم صنعتی است و قلب تپنده آن نیز استفاده از دانش و فناوری‌‌های جدید به حساب می‌آید که برای داشتن یک زندگی مناسب باید از رایانه‌ها، تخصص‌ها و زبان‌‌های زنده دنیا استفاده کرد‌‌.
وی گفت: ایران دارای قابلیت‌‌های صنعتی و زیرساخت‌‌های صنعتی زیادی است و باید برای ورود به عرصه انقلاب صنعتی چهارم راه درستی را انتخاب کرد‌‌.
جاسبی افزود: لازمه ورود به این عرصه سیاستگزاران، بخش صنعت و دانشگاه‌ها بازیگران اصلی محسوب می شوند و سه نهاد مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازیگران ما در این حوزه هستند و وزارتخانه‌‌های صنعت، معدن و تجارت، علوم و فناوری، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان حفاظت محیط زیست از دستگاه‌‌های مهم اجرایی هستند‌‌.
وی گفت: تعداد دانشجویان کشور از 130 هزار نفر پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به پنج میلیون نفر رسیده و نسبت آنها به جمعیت ما 6.5 درصد است و این  موضوع می‌تواند برای ما ظرفیت مهمی را برای ورود به انقلاب صنعتی چهارم فراهم آورد.
شایان ذکر است که دومین کنفرانس بین‌المللی انقلاب صنعتی چهارم، نهم تا دوازدهم اسفندماه امسال با حضور 13 سخنران خارجی از کشورهای پیشرو در صنعت و فناوری و همچنین نمایندگان کمیسیون اروپا، در هتل پارسیان اوین برپا شد.
معرفی ایده‌‌های برتر در انقلاب چهارم صنعتی، انقلاب چهارم صنعتی در صنایع فرایندی و تولید سایبرنتیک از جمله موضوع‌های مهمی بودند که در این کنفرانس مطرح شدند.
این کنفرانس توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌‌های بازرگانی و مرکز آموزش بازرگانی و برای معرفی تحولات کلیدی پیش‌ روی صنعت و تجارت ایران برگزار گردید. 

 

سخنرانی دکتر رضوی مدیر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

دکتر عبدالله جاسبی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

عباس کشاورز (معاون وزارت جهاد کشاورزی)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پروفسور پدرو سوسا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر اراستوس فیلوس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پروفسور هانس ورنر ون دوون

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر امید گیوه چی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر اولیویو ماتی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر کروز ماچادو

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
آغاز پنل پرسش و پاسخ
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آغاز بخش جایزه صنعت و ارائه 3 طرح منتخب

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر سباستین شولتز

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر کلودیو سندسه

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دکتر دیگو کونتال
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر روبرتو دافونو

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

پروفسور مائورو اونوری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دکتر پیترو پرلو

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نشست نمایندگان کمیسیون اروپا

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امضا تفاهم نامه همکاری epl و صندوق کارآفرینی امید

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دانولد فایل های کنفرانس:
 
محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir