سمپوزیوم معرفی ظرفیت های اقتصادی و تجاری ایران و هلند برگزار شد

سمپوزیوم کسب و کار ایران 2017 (معرفی ظرفیت های اقتصادی و تجاری ایران و هلند) با هدف آگاهی جامعه سرمایه‌گذاران بین‌المللی از آخرین تحولات و فرصت‌های اقتصادی ایران پس از دوران تحریم با همکاری اتاق بازرگانی ایران با حضور دکتر افسانه شفیعی رییس پژوهشگده توسعه صنعتی و معدنی و مسعود کمالی اردکانی مدير گروه پژوهش‌هاي بهره‌وري و ارتقاء سازماني موسسه در هلند برگزار شد
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، در این همایش موضوعاتی همچون مقررات سرمایه‌گذاری، حمایت‌های قانونی، روش‌های پرداخت، بانکداری بین‌المللی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تجارت در مناطق آزاد مورد بحث قرار گرفت. همچنین اطلاعاتی از طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، نفت، گاز، پتروشیمی و زیرساخت‌های تأمین آب ارائه شد. 
بر اساس این گزارش، دکتر افسانه شفیعی رییس پژوهشکده توسعه صنعتی و معدنی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در روز نخست، در زمینه "رقابت پذیری صنایع ایران و فرصتهای سرمایه‌گذاری" سخنرانی کرد.
همچنین مسعود کمالی اردکانی مدير گروه پژوهش‌هاي بهره‌وري و ارتقاء سازماني موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی نیز به دعوت دبیر همایش در پانل "نقش شرکت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های صنعتی ایران" شرکت و در خصوص قانون سرمایه‌گذاری خارجی و مزایای آن سخنرانی کردند.
همچنین کمالی اردکانی مدير گروه پژوهش‌هاي بهره‌وري و ارتقاء سازماني موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در پانل"چالش‌های حقوقی کار با شرکت‌های ایرانی" در خصوص نظام مالیاتی ایران و مزایا، فرصتها و معافیت‌های سیستم مالیاتی ایران برای فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی، مطالبی ارائه کردند.
در روز دوم نیز سه پانل تخصصی، هفت سخنرانی و یک میزگرد با عناوین ،تجارت و سایر گزینه های تأمین مالی در ایران، وضعیت جاری بانکداری ایران، روش‌های پرداخت در سیستم بانکی در تعامل با ایران، چالش‌های جذب فناوری در صنعت پتروشیمی ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذرای در بخش پتروشیمی، زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و روابط تجاری ایران و هلند و فرصت‌های تبدیل تجارت به سرمایه‌گذاری برگزار شد.
بر اساس این گزارش، سخنرانی با عنوان "روابط تجاری و سرمایه گذاری ایران و هلند" در روز دوم توسط مسعودکمالی اردکانی مدير گروه پژوهش‌هاي بهره‌وري و ارتقاء سازماني موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ارائه شد. در این سخنرانی با ارائه تصویر مقایسه‌ای از وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی، شاخص‌های بازار، رقابت‌پذیری و صنعتی شدن و روابط تجاری دوجانبه بر این نکته تأکید شد که اقتصاد دوکشور دارای اکمال تجاری بوده وکشور هلند با توجه به اینکه یک اقتصاد صنعتی محسوب می‌شود و از طرفی ایران نیز یک اقتصاد صنعتی شده با زیرساخت‌های مناسب است لذا قابلیت افزایش تجارت بین دوکشور و ارتقای روابط سرمایه‌گذاری به منظور سرمایه‌گذاری برای تولید و صادرات فراهم است. 
آمارهای تجاری دو کشور در قبل و بعد از تحریم حاکی از کاهش 75 درصدی روابط تجاری دارد و به نظر می‌رسد با رفع تحریم ها امکان بازگشت به روابط تجاری حداقل 2 میلیارد دلاری فراهم شود البته به این نکته اشاره شد که لازم است در تنظیم روابط به موضوع تراز تجاری و متناسب کردن آن به نفع ایران توجه شود. محصولات معدنی و پتروشیمی و همچنین محصولات غذایی، خشکبار و فرش دستباف از جمله پتانسیل‌های صادراتی ایران به این کشور است و از سوی دیگر هلند امکان تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و ماشین آلات و همچنین توسعه همکاری‌ها در بخش کشاورزی، ساخت بنادر، انرژی‌های تجدیدپذیر، ساخت گلخانه، صنایع غذایی و توریسم با ایران را دارا است.

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir