توصیه‌هایی در راستای ابعاد حمایت از کالای ایرانی

حمایت از کالاهای تولید داخل نیازمند ساختاری است که در چارچوب آن دولت بتواند با نگاهی جامع، هدفمند، هوشمند و مشروط از تولیدکنندگان ایرانی حمایت نماید. حمایت از تولیدات داخلی از یک سو، به مفهوم حمایت از «هر» کالای ایرانی با «هر» کیفیتی نبوده و از سوی دیگر، به مفهوم خودکفایی در «تمام» کالاها،  بستن مرزهای تجارت و انزوای جهانی نیست چرا که این موارد نه عملاً شدنی است و نه مطلوب، بنابر این:

  1. حمایت از کالای ایرانی یعنی تامین بازار صادراتی برای تولید ملی و نیز مصرف تولیدات داخلی برای حصول به مزیتهای صرفه‌ناشی ازمقیاس و  نهایتا کاهش قیمت تمام شده ناشی از بهره‌گیری از ظرفیت بازارهای داخلی و خارجی
  2. حمایت از کالای ایرانی یعنی ارتقاء بهره‌وری و کارایی کمی وکیفی تولیدات داخلی و افزایش رقابت‌پذیری تولیدات ملی در هر دو بازار داخلی و صادراتی
  3. به منظور بهره‌گیری حداکثری از تجربیات گذشته و کشورهای مختلف در ایجاد انگیزه حمایت از کالای داخلی در تمامی ذینفعان اعم از دولت، مردم و فعالان اقتصادی (خصوصا تولیدکنندگان کالا و ارائه‌دهندگان خدمات) راهکارها و پیشنهادات زیر قابل طرح است:
  4. تدوین برنامه‌های میان مدت و بلندمدت در راستای گسترش مصرف کالاهای بامحتوی داخلی به منظور ایجاد رغبت در مصرف کالای ایرانی و برطرف نمودن علل موجده بی‌میلی در مصرف کالای داخلی با ایجاد ائتلاف‌های گروهی (اعم از صنفی، ملی، مذهبی و سیاسی ) در جهت ترجیح و ترغیب مصرف کالای داخلی بر خارجی در مصاف بین دو ذهنیت و رویکرد جهانی شدن و ملی گرایی با استفاده از مطالعات کارشناسی به ترتیب زیر:
  5. فرهنگ سازی در جهت مترادف دانستن حمایت از سرمایه و تولید ملی به منزله حمایت از فرهنگ و تمدن و حفظ هویت ملی تا  تحقق عملی شعار: "ایرانی جنس خوب بساز و ایرانی جنس ایرانی بخر" در رسانه‌های عمومی و شبکه‌های مجازی
  6.  تشدید مبارزه با قاچاق کالا، ترویج شفافیت اقتصادی، ارتقای کیفیت وتقویت استانداردهای تولید برای مقابله با بخش غیررسمی اقتصاد و نهایتا تقویت جایگاه " نشان ملی استاندارد " کشور
  7. توجه همزمان به ارتقاء کیفیت و حمایت از تولید کالای ایرانی ضمن رعایت حقوق مصرف‌کننده به عنوان دو روی یک سکه؛
  8. اهتمام جدی به خصوصی سازی واقعی و تلاش درجهت مساعد شدن فضای کسب و کار و رفع موانع غیر ملموس تولید نظیر روابط کارگر و کارفرما، به منظور توسعه رقابت‌پذیری ملی منتج به تولیدات کیفی در سطح کشور و جهان
  9. تکمیل نمودن زنجیره ارزش در صنایع و بنگاه‌های فعال ازطریق اتصال زنجیره‌ای شرکت‌های کوچک و متوسط به شرکت‌های بزرگ صنعتی به منظور رسوخ دانش و فناوری در صنایع بزرگ کشور،
  10. شکل گیری و تقویت تشکل‌های مردم نهاد با هدف حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، فرهنگ‌سازی و ایجاد پویش‌های مردمی برای ترویج رغبت به مصرف کالای داخلی؛
  11. مدیریت کردن خریدهای دولت و پیش‌بینی پذیر کردن تقاضای بخش‌های دولتی با اهرم‌سازی خریدهای دولتی در تحریک طرف تقاضا
  12. تقویت چارچوب‌های نظارتی در فرآیند خدمات متصل به تولید محصولات داخلی در راستای استیفای حقوق مصرف‌کننده ایرانی به منظور ایجاد رغبت و جذابیت در خرید و مصرف کالای ایرانی؛
  13. تشویق و تسهیل امکان ارتباط و دسترسی شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور (حتی در قالب ادغام و تملک، همکاری‌های مشترک و ...) درجهت ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی و کاهش قیمت تمام شده؛
  14. استفاده  از ابزارهای تعرفه ای و غیرتعرفه ای و معطوف نمودن حمایت‌ها به بنگاه‌های با عملکرد تولیدی و صادراتی قابل قبول در رشته فعالیت‌های مزیت‌دار و یا راهبردی؛
  15. ترغیب شرکت‌ها به توسعه فضای محصولی در جهت تنوع بخشی بیشتر به تولیدات صادرات محورکشور؛
  16. ارزیابی عملکرد قوانین و مشوق‌های پیشین در زمینه حمایت از تولیدات داخلی و لحاظ کردن عناصر شفافیت؛ زمانبندی و مشروط نمودن حمایت‌ها به افزایش کیفیت؛
  17. تقویت نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و ممنوعیت عرضه کالای خارجی مشابه در این نمایشگاه‌ها در کنار تسهیل حضور تولیدکنندگان داخلی با کیفیت بالا و  راه‌اندازی شبکه تجاری کسب و کارهای ملی (بازار الکترونیکی بنگاه به بنگاه)؛
  18. تقویت روحیه خودباوری در مردم و نیروی کار با تاکید بر اثربخش بودن تلاش‌های آنان در به بار نشستن غرور و تولید ملی و اطلاع‌رسانی نقش متقابل خرید و مصرف کالاهای داخلی در توسعه اشتغال 
محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir