رونق تولید عامل اشتغالزایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه حمایت از تولید داخلی همواره به‌عنوان یکی از  درخواست‌های تولیدکنندگان داخلی و دغدغه‌های دولت مطرح بوده است گفت: دولت موظف است موانع تولید داخلی را برطرف کرده و زمینه افزایش تولید و رونق کمی و کیفی آن را در کشور فراهم نماید. تلاش برای تحقق شعار سال 1398 مبنی بر رونق تولید وظیفه همه مسئولین و مردم است زیرا این موضوع اشتغال‌زایی و بهبود وضعیت معیشتی مردم را به دنبال دارد.
 به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، دکتر مرجان فقیه نصیری افزود: در حال حاضر هر تأمین‌کننده‌ جهت ثبت معاملات خود در "سامانه تدارکات الکترونیکی دولت" ( ستاد)  ملزم به دریافت ایران‌کد جهت شفاف‌سازی و تائید اصالت محصولات خویش است، در صورتیکه دولت به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در ایران، زمینه‌‌ی برقراری تناظر بین کد کالا و ساختار طبقه‌بندی ملی را در نرم‌افزارهای مختلف معاملاتی، تدارکاتی و ذی‌حسابی خود فراهم کند و به هنگام خرید محصول، کد ساختار طبقه‌بندی ملی را ارائه نماید، قادر است به تمام اطلاعات کالاهای تولید داخل و خارج دست پیدا کند.
وی یکی از دستاوردهای مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات را ایجاد تناظر بین ساختار کدهای طبقه‌بندی ملی با انواع کدهای بین‌المللی مانند ISIC، HS و UNSPSC   ذکر کرد و گفت: ایران‌کد به صورت جزئی‌تری به اطلاعات محصول دسترسی دارد. بنابراین دسترسی به اطلاعات محصول و جستجوی آن‌ها بر اساس نام کالا و یافتن نمونه مشابه داخلی نیز در این مرکز  امکان‌پذیر است.
رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ادامه داد: این مرکز برای تحقق اهدافی از قبیل تسهیل تجاری و نوین‌سازی شیوه‌های تجارت و روان‌سازی آن ، افزایش سهم کشور در تجارت بین‌الملل، توسعه صادرات کالاهای غیر نفتی و خدمات، تقویت توان رقابتی محصولات صادراتی کشور در بازارهای جهانی و توسعه تجارت الکترونیکی از طریق گسترش کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات در اقتصاد، بازرگانی و تجارت، آماده  ارائه خدمت به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و بنگاه‌های خصوصی است.
فقیه نصیری اظهار کرد: پیرو اقدامات صورت گرفته توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در پایگاه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات (124.ir) و در خصوص سازوکار خوداظهاری بنگاه‌های اقتصادی برای اعلام قیمت کالا و خدمات، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات با توجه به ماهیت و اقتضای وظایف و فعالیت‌های خود در تعامل با نهادهای دولتی مختلف،  کالاهای گوناگون را کدگذاری کرده و این کدها را در اختیار دارد. 
وی افزود: علاوه بر این، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات سامانه‌ای را با عنوان "سامانه‌ی قیمت" ایجاد کرده است که امکان درج آخرین قیمت مصرف‌کننده مربوط به هر بارکد را به‌صورت رایگان، برای تأمین‌کنندگان فراهم نموده است. این مرکز همچنین با  در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی 3.6 میلیون قلم کالایی ایران‌کد، ثبت روزانه 500 کد جدید، دقیق بودن اطلاعات هر بارکد و آرشیو قیمت‌هایی که تأمین‌کننده روی بارکد بارگذاری می‌نماید، قادر است وب‌سرویسی جهت پیگیری نیازهای هر یک از بنگاه‌ها یا سازمان‌ها ایجاد نماید.
گفتنی است، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، با داشتن بیش از 90 هزار تأمین‌کننده و 3.5 میلیون قلم کالا، یکی از 12 بانک اطلاعات مرجع در کشور به شمار می‌رود. این مرکز به‌عنوان سازمان اصلی متولی ساختار طبقه‌بندی ملی ایران‌کد در ایران شناخته می‌شود.      

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir