برپایی نشست رونمایی از کتاب «هنر همپایی اقتصادی: موانع؛ مسیرهای فرعی و جهش در نظام های نوآوری

کتاب «هنر همپایی اقتصادی: موانع؛ مسیرهای فرعی و جهش در نظام های نوآوری»، نوشته پروفسور کیون لی استاد اقتصاد دانشگاه ملی سئول که با حمایت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و توسط مرکز چاپ و نشر بازرگانی منتشر و توسط دکتر مصطفی صفدری و محمد نثاری ترجمه شده است، در چهارمین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، در ابتدای نشست، دکتر علی سلیم، معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به اهمیت تئوری‌پردازی در زمینه‌ سیاست‌های صنعتی، معدنی و تجاری، دو کتاب منتشر شده از پروفسور کیون لی -که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند- را در کنار انتشارات دیگر نویسندگانی هم‌چون «ها جون چانگ»، «رودریک» و ... به عنوان منابعی ارزشمند برشمرد. وی در ادامه دستیابی به رفاه و توسعه اقتصادی را یکی از مهمترین اهداف کشورها دانست و گفت: با وجود تأکید سیاستگذاران در سطح دنیا، تا کنون تعداد اندکی از جوامع موفق به تحقق این هدف شده‌اند.

سلیم، تجربه کره‌جنوبی در همپایی با اقتصادهای بزرگ دنیا که در کتاب هنر همپایی اقتصادی مورد اشاره قرار گرفته است را یکی از تجارب خوب بین‌المللی ذکر کرد و افزود: کتاب هنر همپایی اقتصادی که با زبانی ساده ‌تر از کتاب قبلی پروفسور کیون لی نوشته شده ، به عنوان منبعی مناسب برای خوانندگان به شمار می رود . استفاده از اصطلاحات و استعاره‌های خاص مثل پرواز با بالن، افتادن از نردبان و ...  بر جذابیت آن افزوده است.

در ادامه، دکتر مصطفی صفدری مترجم کتاب به معرفی بیشتر کتاب یاد شده پرداخت و با اشاره به این که طبق شواهد و مستندات اشاره شده در کتاب، با تقلید صِرف نمی‌توان به هدف همپایی دست یافت‌ها، استفاده از مسیرهای میانبر و به قول نویسنده، استفاده از بالن را راهکار جهش اقتصادی برشمرد.

 صفدری ضمن توضیح دو موضوع شکست اندازه و شکست قابلیت که در کتاب بررسی شده‌اند، شکل‌گیری شرکت‌های بزرگ کره‌ای را از پیشران‌های همپایی در این کشور عنوان کرد.

در ادامه این نشست دکتر علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف هم ضمن توضیح در مورد کتاب، نقدهایی را بدان وارد دانست و گفت: مهم‌ترین نقد این کتاب ان است که فرایند همپایی اقتصادی کره با جزئیات بررسی نشده و صرفا نتایج حاصل از همپایی است.

 وی هم‌چنین به موضوعات مرتبط با انتخاب برنده یا بازنده در سیاستگذاری صنعتی اشاره کرده و کیون لی را به عنوان یکی از طرفداران انتخاب صنایع معرفی کرد.

دکتر پریسا علیزاده سرپرست معاونت پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی نیز نظریه‌پردازی در زمینه‌های سیاستگذاری صنعتی و فناوری را به عنوان یکی از موضوعات مهم برشمرد و بررسی مطالعات موردی در کتاب حاضر را به عنوان یکی از نقاط قوت آن معرفی کرد.

پروفسور کیون لی هم که در این نشست به صورت مجازی حاضر بود، کتاب خود را اجمالاً معرفی نمود.

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir