وزارت صمت درصدد ایجاد توازن منطقه‌ای است/ استان البرز پتانسل خوبی در حوزه صنعت دارد

 

به گزارش شاتا، احمد تشکینی افزود: یکی از برنامه‌های کلیدی وزارت صمت شناسایی اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی، معدنی و تجاری با رویکرد آمایش در استان‌های مختلف به تفکیک شهرستان است.

وی در توضیح علل این اقدام، توضیح داد: دو موضوع مهم در حوزه آمایش منطقه‌ای در دستور کار است که اولی مکان‌یابی برای فعالیت‌های مشخص و دومی فعالیت‌یابی برای مکان‌های مشخص است.

 رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت صمت تصریح کرد: طرح آمایش چند ویژگی مهم دارد که بحث دورنگری یکی از محوریت‌های اساسی آن است و باید به آن توجه شود، وگرنه در بلند مدت با مشکل روبه‌رو خواهیم شد.

تشکینی یادآور شد: مقایسه سطح توسعه‌یافتگی استان‌های کشور مشخص کرده است که سطح توسعه یافتگی استان‌ها یک‌سان نبوده و به شدت نامتوازن است، بنابراین درصدد هستیم در طرح آمایش به سمت توسعه متوازن پیش برویم.

وی تأکید کرد: نکته مهم دیگر در طرح آمایش، شیوه استقرار فعالیت‌های صنعتی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا نامتوازنی موجود از بین برود.

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت گفت: ما به سمت تدوین اولویت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت آمایش حرکت کرده‌ایم و اسناد مربوط به این موضوع را با تأکید بر اسناد آمایش سازمان برنامه آماده کرده‌ و طرح راست‌آزمایی را برای هر استان از منظر آمایش انجام داده‌ایم و مکاتبات لازم با ذینفعان و مقامات هر استان نیز صورت گرفته است.

تشکینی عنوان کرد: برای هر استان یک هدف‌گذاری در مورد اشتغال تا افق ۱۴۰۴ انجام و یک ساختار در مورد وضعیت صنعتی هر استان طراحی شده است و بر این اساس مشخص کرده‌ایم که چه طرح‌هایی را در این استان عملیاتی و اجرایی کنیم.

وی تأکید کرد: در طرح آمایش چند زیرفصل مانند شناسایی طرح‌های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد، طرح‌های توسعه‌ای، ظرفیت‌های بلا استفاده، واحدهای راکد و ...را مدنظر قرار داده است.

رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت، گفت: در استان البرز برای هر شهرستان برنامه‌ای تدوین و طراحی کرده‌‌ایم.

تشکینی تصریح کرد: براساس اسناد آمایش منطقه‌ای، استان البرز در حوزه صنایع آشامیدنی و تولید ماشین‌آلات پتانسل خوبی دارد و در نهایت با اطلاعات کسب کرده، هزار و 440 طرح شناسایی شده است.

آدرس کوتاه شده:
محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir