تاریخ:
1387
مجری:
سید حمیدرضا اشرف‌زاده
کلیدواژه ها:
مزیت رقابتی، رقبای منطقه‌ای، توسعه صادرات، رشد

در این تحقیق ابتدا امکان پذیری رشد مبتنی بر توسعه صادرات برای گروهی از کشورهای در حال توسعه منجمله ایران مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد صادرات اثر مثبتی بر تولید ناخالص داخلی دارد. سپس قدرت مزیت رقابتی ایران و 18 کشور دیگر منطقه و جهان بصورت اثرات انفرادی پانل دیتا اندازه گیری و مورد مقایسه قرار گرفت. مشخص شد اگر چه صادرات غیر نفتی در برنامه چهارم عملکرد خوبی داشته اما قدرت رقابتی کالاهای ایرانی در مقابل رقبای منطقه ای بسیار پایین است و این نکته نشان می‌دهد دیگر سیاست های سنتی آزادسازی تجاری یا مشوق های صادراتی نمیتواند اسباب رشد بلند مدت صادرات ایران را فراهم آورد زیرا هم رقبای منطقه‌ای رشد اقتصادی و رشد صادراتی بالاتری از ایران دارند و هم به بازارهای بزرگ جهانی نظیر ایالات متحده آمریکا دسترسی دارند در حالی که ایران از آنها محروم است. برای این که اهمیت این بازارهای بزرگ را نشان دهیم در فصل ششم به بررسی اثر تقاضای جهانی که به شکل واردات ایالات متحده آمریکا بر سطح اشتغال ظاهر میشود پرداخته شد. در این فصل مشخص شد تقاضای وارداتی ایالات متحده آمریکا بزرگترین اثر را بر سطح اشتغال تک تک کشورهای نمونه، از جمله ایران دارد. نظر به این که کالاهای صادراتی ایران و بسیاری از کشورهای نمونه حاضر کار بر است تقاضای جهانی ایالات متحده آمریکا تاثیر بزرگی بر صادرات ایران خواهد داشت. بنابراین برقراری روابط تجاری با ایالات متحده برای افزایش صادرات غیر نفتی ایران بسیار مهم است زیرا سایر کشورهای در حال توسعه به این بازار بزرگ دسترسی دارند و میتوانند کالاهای خود را به آن صادر کنند واز مزیت رقابتی پویایی در صادرات خود برخوردار شوند در حالی که عدم دسترسی ایران به این بازار بزرگ یک عدم مزیت محسوب میشود. بنابراین مهمترین توصیه سیاستی این گزارش که تاکنون در گزارشات مشابه مورد بررسی قرار نگرفته برقراری روابط تجاری با ایالات متحده آمریکاست.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir