تاریخ:
1388
مجری:
داود چراغی
کلیدواژه ها:
گوشت قرمز، بازارجهانی،بازارداخلی،تولید،صادرات، مصرف،قیمت،ساختار بازار،سرمایه گذاری،استاندارد

گوشـت قرمز یکـی از مهمتـرین منابع تأمین پروتئین محسوب می شود که در جیره غذایی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و براین اساس ضرورت دارد به منظور حفظ سلامت جامعه و به‌ویژه اقشار آسیب پذیر در مقابل نوسان قیمت ها،نسبت به تنظیم بازار آن و جلوگیری از افزایش قیمت کالای مذکور اقدام مقتضی به‌عمل آید. بر این اساس در این مطالعه ابتدا وضعیت روند تولید ، تجارت ، قیمت و سایر موارد مرتبط با بازار داخلی و خارجی گوشت قرمز براساس منابع تأمین‌کننده، نظامهای بهره بردار و غیره در سالهای دهه های 1350، 1360،1370و1380 مورد مقایسه و بررسی قرار گرفته است . همچنین در قسمت دیگری از این تحقیق سیاست های دولت در زمینه تولید ، سرمایه گذاری ، تجارت و قیمت گوشت قرمز که شامل سیاستهای مختلف تنظیم بازار دولت همچون یرداخت یارانه نهاده های دامی ، اعطای اعتبارات سرمایه گذاری و سرمایه در گردش در قالب تسهیلات بانکی وحمایت های تعرفه‌ای ، بررسی شده است. بررسی علل وجود نوسان در بازار گوشت قرمز و سیاست هایی از قبیل ذخیره سازی،دخالت کالایی جهت تنظیم بازار و ساختار بازارجهانی و داخلی انواع گوشت قرمزاز بخش های دیگر مورد بررسی قرار گرفته در این گزارش است . در قسمت پایانی ضمن ارائه عمده ترین چالش های نظام تهیه ، تدارک و تولید گوشت قرمز در ایران جهت افزایش عرضه و جلوگیری از نوسان قیمت این کالای اساسی مهم ، مهمترین راه کارها برای تنظیم بازار آن در قالب بسته سیاستی ارائه گردیده است . 1- افزایش قیمت انواع گوشت قرمزبیشتر از قیمت جهانی آن، 2- کاهش سهم گوشت قرمز از هزینه خوراکی در جوامع شهری و روستایی در دهک های درآمدی پایین در سال‌های اخیر . 3- عدم توجه لازم به معیارها و استانداردهای بهداشتی و پزشکی در تولید، نگهداری، بسته‌بندی و واردات. 4- شیوه فعلی توزیع انواع گوشت قرمز به صورت غیربهداشتی و ناعادلانه صورت می‌گیرد. 5-در اکثرسالهای بعد از انقلاب سیاست خود کفایی در تولید انواع گوشت و نهاده‌های مربوط به آن همواره مدنظر دولتمردان بودهاست. 6-بررسی های صورت گرفته نشان می دهد، ضریب خوداتکایی گوشت قرمز نزدیک به 100درصد است، اما با افزایش قیمت علوفه وارداتی هزینه خودکفایی در تولید گوشت قرمز به‌شدت ناپایدار شده و حتی باعث شده در بعضی سالها کشور مزیت نسبی در تولید گوشت قرمز را از دست بدهد، یعنی قیمت تولید داخل از تولیدات خارجی گرانتر باشد. 7- مطالعات انجام شده نشان می‌دهد افزایش صددرصدی تعرفه واردات گوشت قرمز، قیمت این محصول را در بازار داخلی حدود 13 درصد افزایش می دهد، اگر چه زمانی که قیمت گوشت قرمز در بازار داخلی بیشتر از قیمت جهانی باشد، اثر این افزایش کمتر از زمانی است که قیمت در داخل کمتر از قیمت این محصول در بازار جهانی باشد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir