تاریخ:
1388
مجری:
محمدرضا طبیبی
کلیدواژه ها:
برنامه کسب و کار، کلینیک بازاریابی، برنامه استراتژیک

بر اساس نتایج و یافته‌های تحقیق حاضر، برخی از مهمترین توصیه‌ها و راهکارهای سیاستی قابل برداشت و استفاده، عبارتند از: با توجه به تصویر مطلوب بوجود آمده از مرکز آموزش بازرگانی در اذهان مشتریان، کلینیک بازاریابی نیز باید ضمن بهره گیری از آن، می بایست با انجام فعالیت های مکمل زمینه ارتقا تصویر بوجود آمده را فراهم سازد. در این راستا کلینیک بازاریابی به عنوان مرکزی که به ارائه مشاوره و راهنمایی‌ در زمینه پیاده سازی مفاهیم آموزشی در عمل می پردازد، شناخته خواهد شد. می بایست در مشتریان این اطمینان را ایجاد کرد که آموزش در مرکز آموزش فرایندی ناتمام نخواهد بود و کلینیک بازاریابی به منظور بکارگیری موضوعات آموزشی در عمل تاسیس گردیده است. از طرف دیگر از آنجا که بکارگیری سیستم های جدید و پیشنهادات مشاوره در سازمان بدون فرهنگ سازی و آموزش فاقد کارایی مطلوب خواهد بود و فعالیت های مرکز آموزش مکمل مشاوره های ارائه شده در کلینیک بازاریابی خواهد بود. به دلیل سابقه طولانی فعالیت مرکز آموزش بازرگانی و موسسه مطالعات و پژوهش های وزارت بازرگانی و ارتباطات وسیع آنها با محققان و متخصصان امر بازرگانی در کشور، ایجاد جایگاه مناسب در میان رقبا و معرفی کلینیک در سطح بین‌المللی به ویژه از طریق کسب مجوزها و رتبه‌ها، مانند کسب تاییدیه از موسسات و مراکز معروف و معتبر بین‌المللی هدف اساسی است که از اجرای استراتژی های کلینیک بازاریابی انتظار می رود. طراحی ساختار و سازماندهی کلینیک بازاریابی خود می بایست الگو و نمونه ای برای مشتریان بالقوه و بالفعل بوده و بدین منظور از سیاست کوچک سازی و انعطاف پذیری به کمک برون سپاری فعالیت ها و در عین حال کنترل و نظارت به منظور حفظ کیفیت در خدمات استفاده می شود. امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فراتر از ابزاری در جهت پیاده سازی اهداف کسب و کار خود به مدلی به منظور طراحی کسب و کار تبدیل شده است. در این راستا علاوه بر استفاده از پیشرفت‌های فناوری اطلاعات در جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت و کیفیت خدمت رسانی پیشنهاد می شود، مدل کسب و کار کلینیک بازاریابی از رویکرد الکترونیک نیز مورد توجه ذی نفعان و سیاست گذران قرار گیرد. نیاز کارآفرینان نوپا به علم و دانش کسب و کار از یک سو و توانایی محدود مالی و انسانی آن ها در راستای برآورده سازی این نیاز، باعث جذابیت خدمات کلینیک بازاریابی برای این دسته از مشتریان بالقوه که عمدتا SME هستند، می شود. از این رو شناسایی و تشخیص خدمات مفیدتر و ارائه گام به گام و تفکیک شده آن ها به نحوی که با قدرت خرید SMEها همخوان باشد، سیاست مهمی است که باید دنبال شود. از سوی دیگر گسترش بی رویه شرکت های ارائه دهنده خدمات آموزشی و حتی مشاوره ای، و ارائه بی کیفیت و ناکارآمد خدمات در این حوزه باعث کاهش انگیزه مشتریان در دریافت این خدمات گردیده است. البته می توان با ارائه خدمات با کیفیت و کارآمد یا موثر در بازدهی بنگاه ها تاحدودی با این رویداد مقابله کرد، ولیکن در کنار آن می بایست نسبت به افزایش انعطاف‌پذیری و همچنین یادگیری روش‌های تشویق مشتریان ممارست کرد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir