تاریخ:
1390
مجری:
الهام پیروز
کلیدواژه ها:
فروشگاه های زنجیره‌ای، نقشه راه

تدوین نقشه راه توسعه نهادهای زنجیره‌ای در کشور با هدف اصلاح نظام توزیع و بهبود وضع موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف نظام توزیع در کشور، شناسایی وضع مطلوب نهادهای توزیع زنجیره‌ای در سایر کشورها و در نهایت تدوین نقشه راه توسعه نهادهای زنجیره‌ای انجام شده است.در فصل اول این گزارش کلیات شامل: بیان مسئله، اهداف، ‌سئوالات و تعاریف مورد بررسی قرار گرفته است.در فصل دوم وضع موجود نظام توزیع کالا در ایران بررسی شده و برخی از چالش‌های مهم نظام توزیع کالا در ایران از جمله: تعداد فوق العاده واحدها ی صنفی در سطح خرده فروشی،بالا بودن هزینه های شبکه توزیع کالا (فاصله بهای تولید کننده و بهای مصرف کننده) ،عدم وجود اطلاعات کافی از فعالیت حلقه ها و آمار توزیع کالا ،نا مطمئن و سازمان نایافته بودن بخش قابل توجهی از حمل و پخش کالا در شبکه توزیع ،عدم امکان تعامل بین اصناف مختلف جهت توسعه و صادرات و تنظیم بازار ،عدم وجود اتحادیه در رسته های مختلف صنفی حوزه اصناف کشور،وجود انحصار در بازار بسیاری از کالاها و خدمات ،عدم توسعه زیر ساخت های فنی و نهادی،عدم وجود نظام طبقه بندی و خدمات شناسه کالایی مشترک بین مبادی ورود و شبکه توزیع داخلی ،عدم وجود تشکل های غیر دولتی حمایت از حقوق مصرف کننده ،عدم وجود نهاد منسجم تنظیم کننده بازار،سود غیر معقول در بخش توزیع که منجر به افزایش هزینه مصرف کنندگان و ایجاد شکاف توجیه سرمایه گذاری می شود. از نتایج بدست آمده در این بخش از گزارش می‌باشد.در فصل سوم نظام توزیع کالا و خدمات در سایر کشورها با تمرکز بر روند توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مورد بررسی قرارگرفته و نتایج بدست آمده در این بخش از گزارش نشان می‌دهد انگیزه‌های اقتصادی و سودآوری بعد از انقلاب صنعتی، شهرنشینی و افزایش درآمد، آزاد سازی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باعث توسعه و افزایش فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد و به دنبال این افزایش مدرنیزه شدن سیستم های تهیه و تدارک نیز موجب کاهش هزینه‌ها و صرفه اقتصادی سوپرمارکت‌ها در مقایسه با خرده‌فروشی‌های سنتی گردید و با توجه به اینکه هدف از ایجاد و شکل‌گیری و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای را ارائه قیمت‌های پایین‌تر، محصولات متنوع‌تر و باکیفیت بالاتر بدانیم این مزیت‌ها از عوامل تاثیرگذار بر گسترش و توسعه آنها گردید.در فصل چهارم متدولوژی و روش انجام پژوهش مورد بررسی قرار گرفت از جمله فرآیند انجام تحقیق،‌اهداف تحقیق، ‌چارچوب نظریه‌ای تحقیق، مهمترین عوامل موثر بر ساختار و عملکرد نظام توزیع کالا، ‌شرح روش و مبانی نظری نقشه راه و در نهایت روش تدوین نقشه راه توسعه نهادهای زنجیره‌ای مورد بررسی قرارگرفت که دراین مرحله روش‌شناسی تحقیق،‌روش جمع‌آوری داده‌ها و پرسشنامه‌ها روایی تحقیق، پایایی تحقیق، تحلیل عاملی تاییدی و نایج مدل ارائه گردید.و در نهایت در فصل پنجم گزارش جمع‌بندی و نتیجه‌گیری ارائه شد که نتایج کلی تحقیق و مدل مفهومی توسعه نقشه راه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ارائه شد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir