توسعه تجارت ایران با منطقه آمریکای لاتین
- تاریخ:
- 1388
- مجری:
- منصور عسگری ارجنگی
- کلیدواژه ها:
- توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی، تجارت ترجیحی، تعرفه، پتانسیل تجاری، ایران، امریکای لاتین
هدف اصلی این تحقیق بررسی و پیش بینی توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی با کشورهای منتخب منطقه امریکای لاتین است در این مطالعه بررسی امکان سنجی توسعه تجارت با منطقه آمریکای لاتین، معرفی کالاهای پیشنهادی جهت دریافت ترجیحات تجاری، بررسی تاثیر موافقتنامه ترجیحات تجاری بر صادرات ایران به کشورهای آرژانتین، اروگوئه، برزیل، پاراگوئه، شیلی، کلمبیا، کوبا، مکزیک، نیکاراگوئه و ونزوئلا مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که نتایج این تحقیق نشان میدهد که بین جمهوری اسلامی ایران و 10 کشور منتخب منطقه امریکای لاتین پتانسیل صادراتی و وارداتی مناسبی با این کشورها داشته، ولی در عمل مبادله قابل ملاحظهای صورت نگرفته و حتی گاهی کل این ظرفیت بدون استفاده باقی مانده است. لذا توصیه میشود ایران از این موارد ذکر شده در فوق بعنوان مبنایی برای اعمال کاهش تعرفههاو دسترسی به بازار استفاده نماید. همچنین در این کشورها مشوقهای زیادی در خصوص چگونگی دسترسی به بازار، سرمایهگذاری مستقیم خارجی، مشوقهای مالیاتی و ... وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران در خصوص استفاده از این موارد از جمهوری اسلامی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار است. به نظر میرسد، همچنین ایجاد موافقتنامه تجارت و همکاری بین ایران و کشورهای مورد بررسی در توسعه صادرات غیر نفتی ایران به آن منطقه میتواند دستاورد قابل ملاحظهای بهمراه داشته باشد، لذا توصیه میشود جهت استفاده بیشتر از این امکان بخش مربوط به همکاریهای اقتصادی موافقتنامه از جمله همکاریهای فنی، سرمایهگذاری و... به نحو مقتضی در مورد توجه شایسته قرار گیرد.