تاریخ:
1388
مجری:
پریسا یعقوبی منظری
کلیدواژه ها:
تجارت الکترونیکی- شدت تجارت- داده‌های تابلویی (PANNEL DATA)، نرم افزار EWIES و SPSS

امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیکی یکی از نمودهای عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت وتجاری شدن آن در دهه های اخیر، شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده است. تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه ها و رویه های تجاری گذشته ایجاد کرده؛ سرعت و صرفه جویی را به بهترین وجه، جامه عمل پوشانده است. هدف این تحقیق؛ بررسی اثر تجارت الکترونیکی بر شدت تجارت کشورهای منطقه مطابق با سند چشم‌انداز می‌باشد. این تحقیق بر پایه یک مدل نظری اثر گسترش تجارت الکترونیکی را بر شدت تجارت دنبال نموده است و به طور تجربی آن را با استفاده از داده های تابلویی و مقطعی مورد بررسی قرار داده است. در فصل اول این تحقیق کلیات طرح، بیان مسئله و اهمیت موضوع پرداخته و در فصل دوم به ویژگی‌های جغرافیایی، اجتماعی و اقتصادی کشورهای منطقه و شاخص‌های مرتبط با تجارت الکترونیکی این کشورها اشاره می‌شود؛ فصل سوم به مبانی نظری و مطالعات تجربی گذشته اختصاص یافته ؛ در فصل چهارم روش تحقیق بیان شده که به منظور تحلیل اثر تجارت الکترونیکی بر شدت تجارت کشورهای منطقه، از مدل داده‌های تابلویی در نرم‌افزار Eviwes استفاده شده است و برای رتبه‌بندی هریک از کشورها در شاخص مورد استفاده و همچنین رتبه‌بندی سال‌های مورد بررسی از آزمون فریدمن و به کمک نرم افزار SPSS استفاده شده که نتایج آن در آخر این فصل آورده شده است. در فصل پنجم به تخمین مدل پرداخته و در فصل ششم نتیجه‌گیری و توصیه‌های سیاستی آورده شده است. برآورد مدل ها در قالب داده های تابلویی مشخص می کند که افزایش تعداد کامپیوترهای شخصی بیشترین اثر را در افزایش شدت تجارت کشورهای منطقه بازی می‌نماید.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir