الزامات و زمینههای ارتقاء صادرات کالاهای دانش بر به کشورهای اسلامی:با رویکرد ارائه راهکارهایی برای دستیابی به اهداف سند چشم انداز
- تاریخ:
- 1388
- مجری:
- یوسف حسنپور کارسالاری
- کلیدواژه ها:
- دانشبر، رقابتمندی، کشورهای اسلامی، ایران
تقویت بنیه تولیدی و صادراتی کالاهای غیرنفتی کشور که از یکسو پاسخگوی نیاز داخلی و از سوی دیگر در عرصه رقابت شدید بینالمللی بر قابلیتها و امکانات نفوذ خود در بازارهای جهانی به ویژه در بازارهای منطقه بیافزاید، مستلزم توجه و اتخاذ سیاستهایی است که در نهایت منجر به ارتقاء رقابتمندی صادرات کالاهای دانشبر کشور گردد. نتایج بدست آمده حاکی است ایران در صادرات کالاهای دانشبر که سهم بالایی از تقاضای جهانی را شامل میگردد از تنوع رقابتمندی برخوردار نمیباشد. از آنجائیکه محور اصلی توسعه آینده صادرات غیرنفتی کشور در راستای دستیابی به اهداف سند چشمانداز متکی به رشد صادرات کیفی مستمر، پایدار و رقابتپذیر میباشد، ارائه یک ترکیب موثر و متوازن از سیاستهای ارتقاء رقابتمندی ضروری است. با توجه به بررسیهای صورت گرفته، چهار دسته از سیاستها (سیاستهای بهبود، ایجاد قابلیت، تسهیل و پیش برنده) برای ارتقاء رقابتمندی صادراتی ایران به ویژه به بازار کشورهای عضو سکا در قالب سه دسته از کالاها پیشنهاد شده است. دسته اول شامل تولید و صادرات 13 قلم کالا می باشد که کشورمان در صادرات اقلام مذکور از رقابتمندی برخوردار میباشد و همچنین میزان تقاضای جهانی و روند آن در طی یک دهه اخیر و در سالهای آتی روبه رشد خواهد بود. دسته دوم شامل 12 قلم کالا میباشد که علیرغم برخورداری از سطح بالای تقاضای جهانی و همچنین روند روبهرشد تقاضای جهانی آن در طول یک دهه اخیر، رقابتمندی ایران در صادرات آن کاهش یافته و در حال از دست دادن سهم خود در بازارهای جهانی است. دسته سوم شامل تعداد 22 قلم کالا میباشد که ایران در طی سالهای اخیر هیچ گونه حضوری در بازار کشورهای اسلامی نداشته در حالیکه اقلام مذکور جزء عمدهترین اقلام وارداتی کشورهای عضو سکا میباشد.