تاریخ:
1391
مجری:
لیلا یزدان‌شناس
کلیدواژه ها:
کاهش قیمت تمام شده، قیمت تولیدکننده، قیمت خرده فروشی‌، حاشیه بازاریابی

هدف این مطالعه بررسی مشکلات بخش کشاورزی از تولید تا مصرف در مورد محصولات برنج، گوجه‌فرنگی، پرتقال و گوشت مرغ بوده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع تحقیق پیمایشی بوده است. داده‌ها و اطلاعات مورد استفاده در پژوهش حاضر، به صورت مقطعی و مربوط به اواخر سال 1389 و اوایل سال 1390 بود که از طریق 3 نوع پرسشنامه (تولیدکننده، عمده‌فروش و خرده‌فروش) در استان‌های پیشرو، جمع‌آوری گردید. نتیجه حاصله عبارت است از: محصول گوجه فرنگی: راه‌کار عملیاتی پیشنهاد شده عبارتند از: پرداخت یارانه صادراتی، حمایت از بنگاه‌های تعاونی اقتصادی روستایی و ... از طرفی برخی راه‌حل‌های زیرساختی نیز در خصوص کاهش قیمت تمام شده محصول گوجه فرنگی پیشنها شد که عبارتند از: بهبود سیستم آبیاری و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری.محصول برنج: راه کار عملیاتی پیشنهاد شده عبارتند از: خرید تضمینی برنج در بهترین قیمت، تحویل ارزان نهاده‌های تولید و... از طرفی برخی راه کارهای زیر ساختی در این خصوص وجود دارند که از آن جمله: اعمال استراتژی‌هایی به منظور مکانیزه کردن کشت برنج و ارتقاء سطح مکانیزاسیون شالیزارها می باشد.محصول پرتقال: نتیجه به‌دست آمده در خصوص این محصول عبارتند از: قابل ملاحظه بودن سهم واسطه‌ها و سلف‌خران در حاشیه بازاریابی این محصول، عدم وجود سیستم آبیاری با قیمت مناسب و ... از جمله راه‌حل‌های زیرساختی عبارت است از کمک دولت به باغداران پرتقال در جهت احداث چاه عمیق و نیمه عمیق به‌منظور دستیابی ارزانتر به نهاده‌ها. گوشت مرغ: نتیجه به دست آمده در خصوص این محصول عبارتند از: کمبود کشتارگاه و عدم وجود سردخانه و تونل انجماد به میزان کافی و ... راه‌حل‌های عملیاتی در خصوص کاهش قیمت تمام شده این محصول عبارتند از: عدم دریافت مالیات از نهاده‌های وارداتی توسط دولت و همچنین ارایه یارانه به تولیدکنندگان این محصول و ... .


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir