تاریخ:
1390
مجری:
ابراهیم رضایی
کلیدواژه ها:
بخش بازرگانی، نظام جامع، مدل کسب و کار، فرایند، ساختار

امروزه هدف اول کشورها دستیابی به توسعه و به تبع آن رفاه به معنی عام می‌باشد. در این مسیر، توسعه اقتصادی نقش کلیدی را بر عهده دارد و از جمله مسائل بسیار مهم در این حوزه، مباحث مربوط به بازرگانی و صنعت است. تحقیق حاضر بدنبال دستیابی به هدف فوق با استفاده از تعریف و تدوین استراتژی‌های مناسب برای نظام بازرگانی کشور ایران است. به منظور تهیه و تدوین استراتژی‌ها و ماموریت‌های بهبوددهنده نظام بازرگانی فعلی کشور ایران، از رویکرد مطالعه تطبیقی برای این منظور استفاده شده است. در مطالعه تطبیقی ابتدا وضعیت موجود بررسی شده و با الگو یا الگوها مقایسه می‌شود و پس از شناسایی وجوه افتراق و تشابه، موارد افتراق شناسایی و راه حل‌های پیشنهادی معرفی می‌گردند. برای این منظور ابتدا، نظام بازرگانی ایران و استراتژی‌های تجاری آن مورد شناسایی و بررسی موشکافانه قرار گرفته است. در ادامه و بر اساس معیارهای ارزیابی موفقیت استراتژیک تجاری در سطح داخلی و بین‌المللی، شش کشور ایالات متحده، ترکیه، مالزی، کره‌جنوبی، چین و هند ، به عنوان کشورهای منتخب در زمینه نظام بازرگانی شناسایی شده و با رویکرد سیستمی نظام بازرگانی آنها شناسایی شدند. در نهایت وضعیت کشورهای منتخب از زوایای مختلف سیستمی و در قالب زیرسیستمهای اصلی بخش بازرگانی با کشور ایران مقایسه شده و راه‌حل‌های پیشنهادی به منظور توسعه نظام بازرگانی ایران با استفاده از استراتژی‌ها و ماموریت‌ها، فرایندها و ساختار کلان بازرگانی منتخب ارائه شده است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir