حمایت از حقوق مصرفکننده در ایران با استفاده از نقش استانداردهای ملی
- تاریخ:
- 1391
- مجری:
- فروغ مصطفی منتقمی
- کلیدواژه ها:
- حمایت مصرف کننده، کالاها، استانداردها، قوانین و مقررات، ایران
در این تحقیق با استفاده از شیوههای توصیفی و تحلیلی و بهرهبرداری از منابع کتابخانهای و مطالب ارائه شده در اینترنت مباحث مربوط به استاندارد و حقوق مصرفکننده، الزامات و شرایط پیشبینی شده در کالاهای منتخب و استانداردهای ملی تهیه شده برای آنها و اهمیت نقش الزامات و شرایط مندرج در آنها در حمایت از حقوق مصرفکننده مورد مطالعه قرار گرفته است. افزون بر آن قوانین مرتبط با استاندارد، وظایف قانونی سازمان ملی استاندارد ایران و مقررات و رویههای موجود در کشور برای تدوین و بازنگری استانداردهای ملی راجع به کالاها و ضمانتهای اجرایی پیش بینی شده در مواد قانونی مربوط به استانداردهای اجباری و صلاحیت مراجع رسیدگی به دعاوی مرتبط با استاندارد نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته و در پایان نتایج پژوهشهای انجام شده و توصیههایی جهت استفاده از نقش استانداردسازی کالاها در حمایت از حقوق مصرفکننده در کشور ارائه شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد در شرایط فعلی با استفاده از اصلاحات مورد نیاز برای انجام وظایف سازمان ملی استاندارد و مواد قانونی مربوط به رسیدگی به دعاوی مرتبط با استاندارد، تعامل سازمانها و نهادهای مسئول تدوین استانداردهای ملی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان و انجمنهای غیردولتی حمایت از مصرفکنندگان با یکدیگر میتوان از نقش استانداردهای ملی برای ارتقای سطح حمایت از حقوق مصرفکننده در کشور بهره گرفت.