تدوین برنامه عملیاتی (ایجاد، توسعه و پشتیبانی) برندسازی محصول زعفران ایران
- تاریخ:
- 1390
- مجری:
- ابوالفضل معصومزاده زواره
- کلیدواژه ها:
- برند- نشان جغرافیایی- زعفران- صادرات
با وجود تولید و صادرات گسترده محصول زعفران ایران، میتوان گفت هیچ برند قدرتمند و معتبری در بازار جهانی از زعفران ایران مشاهده نمیشود. به عبارت دیگر نبود برندهای قدرتمند از زعفران ایران در بازارهای جهانی باعث شده تقریباً هیچ نامی از ایران در این زمینه وجود نداشته باشد.وجود ظرفیتها و توانمندیهای بالای کشور در تولید زعفران میتواند نویدبخش خلق برندهای قدرتمندی باشد که برند ایران را که در شرایط فعلی و بر اساس شاخصهای پذیرفته شده موجود، جایگاه و چشم انداز مناسبی ندارد، در جغرافیای منطقه و جهان ارتقاء دهد. از آنجا که در کشور ما توجه چندانی به این مسئله نشده و یکی از دغدغههای مهم وزارت بازرگانی در برنامه پنجم توسعه اقتصادی ارتقای مقوله برندسازی در کشور یا به عبارت دیگر «تعالی صادرات با سیاستهای تشویقی برندسازی» است، لذا آگاهی از اهمیت و جایگاه برندسازی برای محصولات صادراتی مانند زعفران و همچنین راهکارهایی که برندهای برتر برای حضور و بقا در بازار جهانی از آن بهره میبرند میتواند در این راستا راهگشا باشد. اهداف این طرح عبارتند از: 1) تدوین برنامه عملیاتی برندسازی محصول زعفران ایران؛ 2) آسیب شناسی بازار صادراتی محصول زعفران ایران؛ 3) بیان نقش و وظایف نهادهای سیاست گذار و مسئول.