مطالعه پشتیبان طرح تحول شبکه توزیع کالا – فاز دوم( با تاکید بر تدوین نقشه راه ساماندهی شبکه توزیع کالا در ایران)
- تاریخ:
- 1392
- مجری:
- زهرا آقاجانی
- کلیدواژه ها:
- شبکه توزیع کالا، تدوین وضعیت مطلوب، نقشه راه
شبکه توزیع کالا، آخرین مرحله از انتقال کالا از تولیدکننده به مصرفکننده محسوب میشود که در ایران عمدتاً توسط فروشگاههای زنجیرهای یا واحدهای صنفی صورت میپذیرد. آنچه در شبکه توزیع کالا دارای اهمیت است، انتقال کالاها با صرف کمترین هزینه و زمان ممکن، همراه با رعایت استانداردهای لازم به منظور رعایت بیشتر حقوق مصرفکنندگان میباشد. شبکه توزیع کالا در ایران با مشکلات متعددی روبرو بوده به طوری که امروزه در شبکه توزیع کالا، دولت چارهای جز نوینسازی شبکه توزیع کالا با استفاده از فروشگاههای زنجیرهای ندارد. در این ارتباط باید گفت که در این پژوهش تاکید بر گسترش فروشگاههای زنجیرهای بوده و به صراحت میتوان گفت که سیستم توزیع کالا در ایران به مانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه به سمت نهادهای زنجیرهای در حال تغییر بوده و شبکه توزیع نیز چارهای جز ساماندهی در راستای تبدیل نهادهای سنتی قدیمی به نهادهای زنجیرهای اعم از شبکههای زنجیرهای خرده فروشی مثل یاراندریان یا فروشگاههای بزرگ زنجیرهای مثل هایپراستار ندارد. در این پژوهش که در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی صورت گرفته است، پس از بیان کلیات موضوع، به تبیین وضعیت موجود شبکه توزیع کالا در ایران پرداخته شده و سپس با استفاده از مطالعه تطبیقی، تبیین وضعیت مطلوب در راستای ساماندهی شبکه توزیع کالا مورد توجه قرار گرفته است. سپس تدوین نقشه راه ساماندهی شبکه توزیع کالا در ایران در سطح کلان برنامهریزی مورد تاکید قرار گرفته و به موارد مختلفی از قبیل راهبردهای کلان، ماموریتها و برنامههای رسیدن به راهبردها، تدوین برنامه عملیاتی برای رسیدن به ماموریتهای از پیش تعیین شده برای افقهای مختلف شامل کوتاه مدت، میانمدت و بلندمدت) و هم چنین گامهای اساسی از قبیل: زمانبندی و تقدم و تاخر برنامهها، سرمایهگذاری و هزینهها، نیروی انسانی،تعریف وظایف و غیره پرداخته شد. در ضمن در این مرحله از مطالعه مورد کاوی (از محصولات غذایی: سیب درختی) به عنوان نمونه اجرایی پیادهسازی نقشه راه شبکه توزیع کالا مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت توصیههای سیاستی و بسته سیاستی در راستای وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت بهعنوان متولی شبکه توزیع کالا در ایران با توجه به الزامات قانون رقابت آورده شده است.