تاریخ:
1392
مجری:
سیدحسین رضوی حاجی‌آقا
کلیدواژه ها:
صنعت کاشی و سرامیک، الماس پورتر، جهانی شدن،

در این بخش با توجه به کلیه اطلاعات به دست آمده و سیاست‌های پیشنهادی، به بیان برخی توصیه‌های سیاستی لازم جهت عملیاتی ساختن تحقیق حاضر پرداخته شده است: 1.شرکتها باید جهت توسعه محصولات جدید به تقویت بخش تحقیق و توسعه در زمینه طراحی محصول جدید و کنکاش نیازهای بازار و ایجاد نیازهای جدید بپردازند 2.دولتها نیز در این زمینه باید از موسسات تحقیقاتی بنیادی خصوصی و غیرخصوصی حمایت نموده و به افزایش صادرات تولیدات داخلی کشور بیانجامند.3.در راستای بهبود وضعیت صنعت کاشی و سرامیک باید به اهمیت آموزش در عرصه‌های مختلف توجه داشت. برگزاری دوره‌های آموزشی در تمامی زمینه‌های تأمین، آماده‌سازی، پردازش، کیفیت، انبارسازی، حمل و نقل، بازاریابی و فروش داخلی و خارجی ... و تلاش در پیاده‌سازی آموخته‌های کارگاه‌های آموزشی باعث ایجاد بهبود در بخشهای مختلف صنعت می‌شود. 4.تعیین پاداش بابت حضور در کارگاه‌های آموزشی برای کارکنان باعث افزایش مشارکت ایشان در یادگیری اصول صحیح علمی و عملی مرتبط با وظایف محوله می‌گردد. در این راستا تعیین پاداش بابت پیاده‌سازی آموخته‌ها در فعالیت شغلی مربوطه تأثیر بسزایی خواهد داشت. 5.توجه به بهره‌وری و در نهایت اثربخشی کلیه فرآیندهای اصلاحی انجام شده (نتیجه‌گرایی در فعالیتهای تولیدی) از مهم‌ترین عناصر کاهش دهنده بهای تمام شده محسوب می‌شود. 6.ایجاد مکان و موقعیت تعامل تولید کنندگان و صادرکنندگان کاشی و سرامیک و برقراری ارتباط با رقبا و مشتریان خارجی یکی از وظایف دولت و اتحادیه تولید کنندگان و صادرکنندگان این صنف می‌باشد. برای این منظور می‌توان به تشکیل خوشه‌های صنعتی اقدام نمود. به این ترتیب در بخش‌های مختلف کشور با استقرار واحدهای تامین مواد، تولید و مونتاژ ماشین‌آلات، تولیدکنندگان کاشی و سرامیک، عرضه‌کندگان محصولات جانبی نظیر مصالح، ابزارآلات نصب، خدمات حمل و نقل و توزیع‌کنندگان می‌توان خوشه تولید کاشی و سرامیک تشکیل داد. در حالت بهینه این خوشه‌ها باید در مناطق نزدیک به مواد اولیه یا بازار مصرف تشکیل گردند تا از هزینه‌های حمل و نقل کاسته شود. 7.ایجاد هم افزایی و همسویی در تلاشهای فعالان صنعت، صنایع جانبی، و پدیدآورندگان فناوری‌های نوین باعث بهره‌برداری بخشهای مختلف صنعت از دستاوردهای نوین صنایع دیگر می‌شود که در این صورت، می‌توان بهای تمام شده تولیدات را تا حد زیادی کاهش داد. 8.حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد فرصت برای تولید کنندگان از مسائلی هستند که باید از سوی دولت تأمین ‌شوند تا تولید کنندگان بتوانند به ارتقاء کیفیت؛ کاهش بهای تمام شده؛ بهبود تنوع در طراحی، اندازه و کاربرد؛ افزایش توان بازاریابی و تبلیغات نائل شوند. 9.تقویت توان تأمین کنندگان در زمینه بهبود کیفیت مواد اولیه و حمل و نقل به گونه‌ای که در کیفیت محصولات تأثیر نامطلوب نگذارد. به طور مثال خودداری از نگهداری و حمل مواد در محیط‌هایی با دمای نامناسب، دارای رطوبت، گرد و غبار و ... در مرغوبیت مواد اولیه و کیفیت محصول تأثیرگذار است. 10.عقد قرار دادهای مناسب با تأمین کنندگان به ویژه تأمین کنندگان داخلی باعث کاهش هزینه تأمین از طریق صرفه اقتصادی مقیاس و کاهش هزینه خطای ناشی از تأمین کنندگان جدید می‌شود که با نیاز و تقاضای شرکت آشنایی ندارند. از سوی دیگر تأمین مواد از داخل باعث کاهش هزینه‌های ناشی از ریسک تغییرات نرخ ارز در خرید مواد اولیه می‌گردد. مابه التفاوت هزینه خرید از داخل به ریال و صادرات به نرخ ارز، باعث افزایش سودآوری صنعت می‌گردد. 11.افزایش تنوع محصول باعث گسترش بازار مصرف کنندگان می‌شود که این امر به تداوم فعالیت شرکت منتهی می‌گردد. برای این منظور ضروری است تا شرکت‌های تولیدکننده کاشی و سرامیک از سایر رقبای قدرتمند در حوزه مربوطه الگوبرداری نموده و طراحی، نقش و جنس محصولات را متنوع‌تر نمایند. افزایش کاربرد کاشی و سرامیک نیز از جمله فعالیت‌های افزایش تنوع محصول به حساب می‌آید. 12.بررسی و مطالعه بازار و پیش‌بینی تقاضا باعث افزایش دانش تولید کننده نسبت به آینده کاری و تدوین برنامه‌ها و استراتژی‌های شرکت در راستای برآورده ساختن نیاز مشتریان می‌گردد. کسب این دانش باعث کسب سهم بازار بیشتر و کاهش بهای تمام شده آحاد محصول می‌شود. 13.کاهش بهای تمام شده و ارائه قیمت‌های رقابتی در بازار جهانی به دستیابی به موقعیت رهبری هزینه در بازار منتهی می‌گردد که این امر باعث تثبیت شرکت در بازارهای بین المللی گردیده و ریسک ناشی از نوسانات مالی و نرخ ارز را تقلیل می‌بخشد. تاکید بر سیاست کاهش بهای تمام شده از طریق تمرکز بر کلیه راهکارهای مذکور در طرح و استفاده از پیشامدهای مناسب آینده میسر می‌گردد. برای این منظور می‌توان از راهکارهای مختلف بهره‌برداری نمود. 14.خرید نتایج تحقیقات سایر رقبا به بهای ارزانتر از تاسیس واحد R&D15.با توجه به عوامل تشکیل‌دهنده بهای تمام شده محصولات کاشی و سرامیک می‌توان از هزینه‌های سربار که از نگاه مشتری دارای ارازش افزوده چندانی نمی‌باشند، نظیر هزینه‌های اداری و فروش، هزینه ضایعات، تعمیارت و... کاشت و در خصوص دستمزد نیروی انسانی نیز به عامل افزایش بهره‌وری پرداخت.16.تلاش دولت در زمینه ارائه تسهیلات عمرانی و پشتیبانی‌های مالی به متقاضیان واقعی احداث واحدهای تولیدی و تولید کنندگان فعلی موجب ایجاد انگیزه و تشویق تولید کنندگان داخلی می‌شود. به این ترتیب پوشش بازار داخلی و نفوذ به بازارهای خارجی امکان‌پذیرتر می‌گردد. 17.دریافت گواهی‌ استانداردهای جهانی مانند عضویت در کمیته فنی ایزوه 189 TC می‌تواند به تثبیت بیشتر موقعیت تولید کنندگان داخلی منتهی شود. همچنین دریافت برخی از گواهی‌های استانداردهای جهانی مستلزم رعایت موارد و برخورداری از شرایطی است که به طور پیش‌فرض باعث ایجاد اصلاح و بهبود در بخشهای مختلف شرکت می‌شوند. 18.ابداع و نوآوری و ایجاد مزایا و ویژگی‌های انحصاری در محصولات یکی از راهکارهای استراتژیک در تثبیت موقعیت شرکت و صنعت کشور در بازار جهانی محسوب می‌شود. 19.تلاش برای شناخت بیشتر و بهتر بازار کشورهای مختلف در راستای بازاریابی موفق‌تر که از طریق مطالعات میدانی، پیمایش، حضور در بازار جهانی در قالب مشتری، تجزیه و تحلیل روند پیشرفت صنعت و بررسی ساختار آن در سایر کشورهای مطرح در این عرصه، عضویت در محافل و انجمن‌های تخصصی بین المللی و ... میسر می‌گردد. در کلیه توصیه‌های فوق تلاش شده است تا به بخشها و جوانب مختلف صنعت کاشی و سرامیک و محیط پیرامون آن پرداخته شده و براساس کاستی‌ها و توانمندی‌های موجود راهکارهایی ارائه گردیده است. این توصیه‌ها مطلق نبوده و به اقتضای تغییر شرایط، وزن و اهمیت متفاوتی پیدا می‌کنند. لازم به ذکر است که کلیه یافته‌های فوق حاصل جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف اطلاعاتی بوده که زمان زیادی صرف تجمیع و یکپارچه سازی آن شده تا در قالب نکات استراتژیک و توصیه‌های سیاستی فوق الذکر ارائه گردد. همچنین دسترسی به اطلاعات موجود در اسناد و سوابق صنف دشوار و بسیار محدود بوده و از اینرو مشکلات زیادی در راستای بررسی و مقایسه اطلاعات و اطمینان نسبت به صحت آن پیش روی تیم تحقیق حاضر قرار داشته است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir