برنامه کسب و کار کلینیک بهرهوری بازرگانی ایران
- تاریخ:
- 1389
- مجری:
- نسترن سیمار اصل
- کلیدواژه ها:
- کلینیک بهره وری، نقشه راه، مدل کسب و کار، مدیریت استراتژیک
هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل کسب و کار و نقشه راه کلینیک بهرهوری بازرگانی ایران بوده است. بدین منظور ابتدا مروری بر مبانی نظری مدیریت استراتژیک و مدل کسب و کار و همچنین مدل های کسب و کار و ساز و کارهای کلینیک ها و عموما شرکتهای ارائه دهنده خدمات مشاوره مدیریت و بهرهوری در سطح ایران و جهان انجام شد. در اولین گام از طراحی و تدوین مدل کسب و کار کلینیک بهرهوری، بازارهای هدف کلینیک توسط اعضای تیم پژوهش و دست اندرکاران تعدادی از شرکتهای ارائهدهنده خدمات مشاوره مدیریت و بهرهوری شناسایی و اولویتبندی شدند. بر مبنای یافتههای حاصل از این مرحله، بازارهای هدف کلینیک شامل رستوران ها، هتل ها، شرکتهای ارائهدهنده خدمات تجاری، سوپرمارکت ها، شرکتهای حمل و نقل، سازمان های تابعه وزارت بازرگانی، سازمانهای مراجعهکننده به نمایشگاه بینالمللی، مراجعان به سازمان توسعه تجارت، صادرکنندگان نمونه و متقاضیان شرکت در مسابقه انتخاب متقاضیان نمونه و مراجعان به پایانههای صادراتی تعیین شدند. از نظر قلمروی جغرافیایی، کلینیک تمرکز خود را بر ارائه خدمات به متقاضیانی معطوف می کند که در قلمروی استان تهران حضور داشته و در حوزه خدمات فعالیت کنند. در مرحله بعد، ماموریت و چشم انداز کلینیک بهرهوری از طریق تشکیل جلسات خبرگی بین اعضای تیم پژوهش و تاسیس کنندگان بالقوه کلینیک بهرهوری تدوین شد. سپس بر مبنای یافته های حاصل از مطالعه تطبیقی و مرور مبانی نظری موجود، عوامل تاثیرگذار بر کلینیک شامل فرصتها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف آن استخراج گردید. سپس با استفاده از عوامل موثر استخراج شده، ماتریس نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها استخراج گردید. در مرحله بعد با توجه به خروجی های ماتریس نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها، استراتژی های عملیاتی کلینیک بهرهوری تدوین شد. در نهایت بر مبنای استراتژی های عملیاتی، استراتژی های وظیفه ای کلینیک شامل استراتژی های مالی، ساختار سازمانی، منابع انسانی، بازاریابی و خدمت رسانی کلینیک تدوین شد. در انتها با توجه به مدل کسب و کار تدوین شده، نقشه راه برای راه اندازی کلینیک در سال اول استخراج گردید. اهم یافته های پژوهش حاکی از آن است که کلینیک بهرهوری بازرگانی ایران از ساختار اعطای نمایندگی به موسسات و شرکت های ارائه دهنده خدمات مدیریتی و بهرهوری بهره خواهد گرفت و این نمایندگی ها در سه حوزه خدمات عمومی بهرهوری، خدمات تخصصی بهرهوری و خدمات اختصاصی بهرهوری فعالیت خواهند داشت.