بررسی علل بالابودن هزینههای ترانزیت کالا در کشور در مقایسه با کشورهای همجوار
- تاریخ:
- 1389
- مجری:
- لاله کاردر
- کلیدواژه ها:
- حملونقل، ترانزیت، تحلیل هزینه و زمان
ایران یکی از کشورهای مهم در مسیرهای ترانزیتی معروف دنیا میباشد به طوری که محل تقاطع دو کریدور معروف شمال به جنوب و غرب به شرق است. ولی متاسفانه در کشور ما از ظرفیتهای ترانزیتی به خوبی استفاده نشده و بیشتر مواقع بارهای ترانزیتی از کریدورهای رقیب عبور مینمایند. در این راستا، در این پروژه سعی شده است مسیرهای ترانزیتی در ایران مورد تحلیل قرار گیرد و مقایسه ای با کشورهای هم جوار و کریدورهای رقیب صورت گیرد. به این منظور ابتدا فرایندهای ترانزیت ریلی و جادهای در ایران استخراج شده و در مرحله بعد از جنبه هزینه و زمان تحمیل شده در فرایندها، مقایسهای با کشورهای هم جوار خواسته شده (ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان) انجام گرفته است. در این مقایسات نتایج نشان میدهد که هزینه های مستقیم ترانزیتی از جمله تعرفه های انبارداری، گمرک، هزینه های حمل و نقل و .... در کشورهای همجوار خواسته شده تفاوت چندانی با ایران ندارد و حتی در بعضی از مواقع هزینه های مستقیم ترانزیتی در ایران کمتر است. ولی با بررسی بیشتر و با مقایسه کریدورهای رقیب ایران و کریدورهای عبوری از ایران مشخص میگردد که در مجموع وضعیت کریدورهای رقیب از جنبه هزینه و زمان از کریدورهای عبوری از ایران بهتر است. آنچه در این مقایسات مشهود میباشد، این است که معمولاً زمان ترانزیت از ایران زیاد بوده و این زمان باعث تحمیل هزینه های پنهان در ایران شده است. در نتیجه در انتها سعی شده است راهکارهایی جهت بهبود ترانزیت در ایران داده شود که بیشتر تاکید بر بهبود زمان در ترانزیت از ایران دارند. مهمترین راهکار در این زمینه ایجاد ساختاری با نقش متولی مشترک در امور مربوط به ترانزیت بوده است تا از تصمیمات جزیرهای جلوگیری به عمل آید و مسائل ترانزیت و برنامه ریزیها به صورت متمرکز دنبال شود.