تحلیل کارکردهای نظارت در بازار طی ده ماهه 1391 با استناد به گزارش عملکرد سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان»
- تاریخ:
- اسفند 1391
- نویسنده:
- افسانه شفیعی
- کلیدواژه ها:
- تحلیل - قیمت - نظارت - عملکرد
افزایش تعداد تخلفات در دوران مورد بررسی قابل توجه بوده، به طوری که بهنظر میرسد انگیزه ارتکاب تخلف (فارغ از بازدهی مورد انتظار آن در بازار) در حال افزایش باشد. از انواع متفاوت مصادیق تخلف مصداق گرانفروشی از دیگر مصادیق در کشور ما پررنگتر دیده میشود. علت این امر کمتر بودن بروز سایر مصادیق تخلف نمیباشد بلکه از آنجاکه برخوردار از مصداق عینیتری نسبت به سایر تخلفات مثل اختفاء و امتناع از عرضه، عدم صدور فاکتور و غیره میباشد، بیشتر در معرض شکایت قرار دارد. سهم شکایات دریافتی در حوزه کالایی، بیش از 7 برابر گروه خدمات بوده است. اما این موضوع به مفهوم 7 برابر بودن بروز تخلفات در بخش کالا نیست. در واقع، این اختلاف تاحدی از طریق تفاوت ماهیتی بروز تخلفات در بخش کالا (عینی¬تر) به نسبت خدمات قابل توضیح است. سهم گزارش¬دهی ناظران افتخاری که میتواند شاخصی از توان نظارتی سازمان در بازار باشد، در حال افزایش است. بهبود وضعیت خودانتظامی در بخش صنفی قابل مشاهده می باشد و در این شرایط نقش پررنگ بهرهمندی از نهادهای مدنی اصناف به منظور افزایش کنترل و نظارت در بازار مشهود میباشد. به طوری که در میانمدت و بلندمدت میتواند هزینههای کنترل و نظارت در بازار را به حداقل ممکن کاهش میدهد. افزایش اعتماد مصرفکنندگان به نظام پیگیری سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان رو به فزونی است.