تمرکز یا عدم تمرکز اقدامات تنظیم بازار؟مطالعه موردی بازار گوشت مرغ و تخممرغ
- تاریخ:
- مهر 1392
- نویسنده:
- علیاکبر خسروینژاد
- کلیدواژه ها:
انجام اقدامات تنظیم بازار برای یک کالای خاص، مستلزم دستیابی به شناخت صحیح از قلمرو کارکردهای بازار آن کالا برحسب نواحی مختلف جغرافیایی است. دولتمردان دولت نهم در حوزه تنظیم بازار به نظریه عدم تمرکز اقدامات تنظیم بازاری برحسب استانهای کشور اعتقاد داشتند، ولی دیدگاه مقابل، بر عدم تفکیک کامل بازار استانی کالاها تاکید داشتند. برای بررسی صحت تجربی این دو ادعا، گزارش حاضر با هدف آزمون یکی بودن بازار گوشت مرغ و تخم مرغ در استانهای کشور انجام شده است. نتایج حاصل از برآورد ضرایب همبستگی و آزمون قیمت واحد حاکی از آن است که در کل کشور یک بازار واحد برای گوشت مرغ و تخم مرغ وجود ندارد. لذا، بازارهای استانی گوشت مرغ در پنج خوشه، و بازارهای استانی تخم مرغ در چهار خوشه متمایز قرار گرفتهاند. بر اساس نتایج فوق توصیه میشود که: • از اقدامات تنظیم بازاری کاملاً متمرکز پرهیز شود. • اقدامات تنظیم بازار میتواند بهصورت نیمه متمرکز صورت گیرد، یعنی تدوین و اجرای سیاستها در قالب خوشه های پیشنهادی انجام شود. • هماهنگی میان خوشه ها در انجام اقدامات نیمه متمرکز مسلماً ضروری است.