پیشنهادات عملیاتی در مدیریت و راهبری مطلوب بازار: تاملی بر راهبرد یکپارچهسازی، بهعنوان ضرورتی اجتنابناپذیر در فرآیندهای اجرایی و رگولاتوری بازار
- تاریخ:
- بهمن 1392
- نویسنده:
- افسانه شفیعی
- کلیدواژه ها:
- یکپارچه سازی - بازار - رگولاتوری
بررسی سیاستهای تنظیم بازار کشورهای منتخب جهان حاکی از آن بود که نوع سیستم حمایتی و مداخلهای در این کشورها از حمایت قیمتی به سوی حمایتهای درآمدی در حال تغییر است؛ ضمن اینکه عملکرد اتحادیهها در انجام امور تنظیم بازار بسیار پررنگ است. همچنین حمایتهای مستقیم جای خود را به حمایتهای جبرانی داده است. نکته دیگر نیز آنکه، نمیتوان از پررنگشدن نقش شرکتهای عامل یکپارچهسازی و سیاستگذاریهای یکپارچه در زنجیرههای ارزش کالایی نیز چشم پوشید در ایران نیز جهتگیری عملکردها بهسمت کاهش حداقلی مداخله مستقیم دولت در امور اجرایی تنظیم بازار و حرکت بهسمت واگذاری امور اجرایی تنظیم بازار بوده است. با اینحال، مشکلاتی در برابر این موضوع قرار داشته است که مهمترین آنها «برنامهریزی بازار» بوده است. در واقع، در بیشتر اوقات واگذاری امور تنظیم بازار از طریق تعیین مباشرین و مشارکتگیری از اصناف در امور تامین، توزیع و نظارت انجام گرفته است؛ اما تقریبا در تمام شرایط مسئولیت و پاسخگویی با وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت بوده است. در این مطالعه تلاش شد تا با اتکا به راهبرد «یکپارچهسازی» در هر دو بخش فرآیندهای اجرایی الگو و همچنین بخش برنامهریزی نسبت به افزایش زمینههای جامعنگری در برنامهریزیها، افزایش زمینههای برخورداری از صرفههای مقیاس در زنجیره ارزش کالایی، همچنین کاهش هزینه تمام شده اقدامات تنظیم بازاری اقدام شود. اینکار از طریق معرفی دو الگوی کوتاهمدت (که در آن شرکتهای عامل یکپارچه نقش مهمی ایفا مینمایند) و بلندمدت (که در آن ضرورت تشکیل شورای سیاستگذاری یکپارچه وجود دارد) انجام گردید تا اهداف برشمرده حاصل شود.