تدوین مبانی ارزشی و نظری و روششناسی نقشه جامع علمی- فناوری بخش بازرگانی (فاز ۱و ۲ پروژه تدوین نقشه جامع علمی- فناوری بخش بازرگانی)
- تاریخ:
- 1390
- مجری:
- محمدرضا طبیبی
- کلیدواژه ها:
- نقشه جامع علمی- فناوری، بخش بازرگانی- مبانی نظری و ارزشی- سناریوهای علم – فناوری
بر اساس یافته های بخش روش شناسی تدوین نقشه علمی – فناوری می توان نتیجه گرفت به طور کلی یک نقشه علمی – فناوری بخش بازرگانی مانند هر نقشه دیگر از سه قسمت اصلی تبیین وضعیت موجود، تبیین آینده محتمل و ترسیم آینده مطلوب یک سری شاخص ها تشکیل شده است. به طور خلاصه وضعیت موجود، بررسی مقادیر کنونی شاخص های ماست. آینده محتمل، بیان کننده مقادیری از شاخص هاست که بیش از بقیه احتمال دارد تحقق یابند. آینده مطلوب نیز بیان گر هدف و آرمان تدوین کنندگان نقشه در مورد مقادیر آتی شاخص های مدنظر است. برای تبیین آینده محتمل می توان از سه روش مطالعه وضعیت فعلی و روند شاخص ها، مطالعه تطبیقی شاخص ها در سطح کلان، سایر بخش ها و سایر کشورها و در نهایت شناسایی پیش ران های آینده استفاده کرد. در نهایت آینده مطلوب را نیز می توان بر اساس مبانی ارزشی، اسنادبالادستی و ذهن کاوی خبرگان و ذی نفعان بخش ترسیم کرد. بر اساس یافته های بخش مبانی نظری تدوین نقشه علمی – فناوری بخش بازرگانی ، می توان علوم بازرگانی، فناوری های بازرگانی و نیازهای بخش بازرگانی را به عنوان شاخص های اصلی مبانی نظری بخش بازرگانی پیشنهاد کرد. بر اساس مطالعات انجام شده در مورد سناریوهای کشورهای منتخب، رابطه تعاملی نوآوری با دو شاخص علوم و فناوری نیز تبیین می شود، نکته ای که در مطالعه ما در بخش روش شناسی تحقیق نقشه علم و فناوری بخش بازرگانی نیز بدان توجه شد. درست است که فناوری به توسعه علم کمک می کند و علم نیز به ارتقا فناوری های موجود می انجامد ولی کن در هر زمان مواردی می توان یافت که در آن از علم موجود در فناوری نامربوط موجود یا از فناوری موجود در علمی به ظاهر نامربوط و موجود استفاده شده است. بر اساس یافته ها ارائه شده در تحقیق ، ماموریت و رسالت بخش بازرگانی برآورده سازی نیاز جامعه است. از سوی دیگر نیاز جنبه معنوی هم دارد و به طور صرف نمی توان بدان به صورت نیاز مادی نگریست. نیروی تاثیرگذار دیگر اسنادبالادستی است. علم و فناوری مقوله وسیع ولی کن مبهم است. از این رو می توان اسناد بالادستی یا حتی موازی بسیاری را نبز در رابطه با آن جمع آوری و بررسی کرد. برخی از مهمترین اسناد تاثیرگذار بر نقشه علم و فناوری بخش بازرگانی که در فصل سوم به تفصیل بدان ها پرداخته شد. با توجه به یافته های فصل سوم و نتایج مقایسه تطبیقی در فصل چهارم، مشخص می شود که خبرگان یا ذی نفعان بخش بازرگانی به عنوان نیروی تاثیرگذار دیگر در ترسیم آینده مطلوب نقشه علم و فناوری بخش بازرگانی به سه دسته حکمران، خصوصی و اساتید یا محققان تقسیم می شوند.