تاریخ:
آذر 1392
نویسنده:
-
کلیدواژه ها:
تطبیقی - جایگاه - وزارت بازرگانی - منتخب - ایران - مالزی- چین - آمریکا- ترکیه

الف. فهرست فعالیت‌هایی که در حیطه وظایف و اختیارات متولیان حوزه بازرگانی کشورهای مورد بررسی وجود دارد، اما در ایران به‌صورت مشخص در شرح وظایف معاونت توسعه بازرگانی بدان پرداخته نشده است. کنترل کیفیت مواد غذایی که توسط عاملان مختلف خریداری،‌ ذخیره و توزیع می‌شود (هندوستان و چین) ارزیابی و کنترل کیفی محصولات قبل از انجام صادرات (هندوستان) تعیین مشخصه‌ها و استانداردها و تضمین کیفیت (هندوستان،‌ مالزی، چین و ترکیه ) سازماندهی برنامه‌های آموزشی تعاونی، ارائه خدمات فنی به تعاونی‌ها و تهیه سرمایه لازم برای اجرای آن (هندوستان و ترکیه ) تهیه بانک اطلاعات قراردادهای عرضه‌کنندگان بر اساس اطلاعات عرضه پوشاک و انواع وسایل چادرزنی در موقع حوادث غیرمترقبه (هندوستان) مرتب‌سازی آمار صاحبان کارخانجات/ متولیان امور تولیدی، فرآیندسازی، ‌بسته‌بندی، بازایابی (‌هندوستان، ‌ترکیه و چین ) انتشار تکنیک‌های ذخیره‌سازی گندم، برنج و حبوبات غذایی (هندوستان) انتشار گزارشات مرتبط با صنعت کائوچو (هندوستان) و نخ ابریشم (چین) معرفی و اشاعه یک سیستم ثبات قیمت و کنترل تورم (مالزی) نظارت و ریشه‌کن نمودن سوء استفاده از کالاهای یارانه‌ای (مالزی) هماهنگی و نظارت بر موافقت‌نامه‌های معاملاتی شامل خرید و فروش (مالزی) ایجاد یک برنامه مصرف‌کنندگی هدفمند (مالزی) ایجاد و تدوین برنامه‌های آموزشی و آگاه‌کنندگی مصرف‌کنندگان (مالزی و ترکیه) برگزاری آزمون‌های مصرف‌کنندگی در مدارس (مالزی) تدوین سیاست‌های مناسب جهت رشد و توسعه در منابع نفت خام و ایمنی (هندوستان و مالزی) ثبت شرکت‌ها (مالزی و ترکیه) توسعه و پرورش کسب‌وکارهای پویا و ایجاد محیطی نظام‌مند برای تولید (مالزی، چین) ریشه‌کن کردن مصادیق سرقت‌های ادبی و ایفای نقش گسترده در توسعه مالکیت معنوی ملی (مالزی، چین) سنجش فعالیت‌های تجاری با توجه به معیارهای اخلاقی تجارت پیش‌نویسی مستندات قانونی شامل قراردادهای غیررسمی، موافقت‌نامه‌های چندجانبه برای اطمینان از محفوظ ماندن منافع دولت (مالزی) برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های بهبود یکپارچگی در سیستم توزیع به وی‍ژه در مناطق روستایی (چین، ترکیه) طراحی مدیریت زنجیره تامین (چین) تنظیم بازارهای عمده‌فروشی (ترکیه) اجرای سیاست‌هایی به منظور تنظیم عملیات بازار و جلوگیری از انحصار و در صورت امکان محدود کردن حمایت منطقه‌ای (چین، کره ) ارتقای خدمات بورس‌های کالایی (ترکیه) نظرات بر انجام فعالیت اتحادیه ‌اتاق‌های بازرگانی (ترکیه) ایجاد انجمن‌های حرفه‌ای اصناف و بازرگانان (ترکیه) ارایه خدمات مشاوره به بخش‌های خصوصی و عمومی (هندوستان) توسعه و گسترش تجارت الکترونیک و خرده‌فروشی نظام‌مند (ترکیه) توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در جهت افزایش بهره‌وری خدمات ارایه شده به مردم (مالزی) ب. فهرست فعالیت‌هایی که در شرح وظایف معاونت توسعه بازرگانی بدان پرداخته شده است، اما در حیطه وظایف و اختیارات متولیان حوزه بازرگانی کشورهای مورد بررسی وجود ندارد:. اتخاذ تدابیر لازم در زمینه به‌سازی وافزایش ظرفیت و نگهداری کالاها متناسب با نیاز کشور در چارچوب سیاست‌های بازرگانی داخلی با سازمان‌های ذی‌ربط سرعت‌بخشی به امور پیگیری و بررسی شکایات مطرح شده از سوی مشتریان، ‌حتی در مسائل جزئی (مالزی) اعمال هماهنگی بادستگاه‌های ذی‌ربط در جهت فراهم آوردن زمینه‌های مناسب به منظور بکارگیری ظرفیت‌های خالی واحدهای تولیدی برای تنظیم و توسعه بازار اعمال نظارت‌های لازم بر فعالیت سازمان‌های وابسته در زمینه تامین، توزیع و نگهداری کالاها و خدمات تنظیم روابط مناسب بین اتحادیه‌های صنفی و مجامع آنها از طریق ایجاد شورای عالی اصناف و ساماندهی واحدهای تولیدی،‌ توزیعی و خدمات فنی کوچک/ انجام اقدامات لازم برای تشکیل کمیسیون نظارت و انجام کلیه امور مربوط به ناظران و ارایه پیشنهاد به هیات عالی نظارت و شورای اصناف حمایت و پشتیبانی از اصناف و پی‌گیری و اخذ تسهیلات به منظور بهبود سطح کیفی و کمی محصولات تولیدی و افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی اعمال سیاست‌های تشویقی برای استفاده از روش‌های الکترونیکی توسط اصناف تولیدی،‌ توزیعی و خدمات فنی ایجاد زمینه‌های مناسب برای تقویت واحدهای صنفی به منظور تشکیل اتحادیه‌های صادراتی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری /بررسی و شناخت مسائل و مشکلات صنوف و انجام اقدامات در زمینه ساماندهی آنها ارائه پیشنهادات به منظور تسهیل صادرات خدمات فنی و مهندسی بر اساس توانمندی‌های اقتصاد داخلی پیشنهاد تدوین یا اصلاح قوانین در جهت حذف و کنترل انحصارت غیر ضرور به منظور افزایش رقابت سالم بین عرضه‌کنندگان کالا و خدمات تدوین معیار کنترل داخلی روسای اتحادیه و اصناف مشمول دستورالعمل مبازره با پولشویی/ بازرسی و نظارت بر اتحادیه‌های مشمول طرح مبارزه با پولشویی/ اطلاع رسانی به مشتریان اصناف مشمول طرح مبارزه با پولشویی. ج. فهرست فعالیت‌هایی که به‌صورت مشترک در شرح وظایف معاونت توسعه بازرگانی و رئوس وظایف و اختیارات متولیان حوزه بازرگانی کشورهای مورد بررسی وجود دارد: تنظیم خط‌مشی‌ها و برنامه‌های اجرایی در امور بازرگانی داخلی برآورد نیاز کالاهای اساسی، ‌حساس و ضروری به منظور رفع کمبودها و نارسایی‌های موجود برنامه‌ریزی جهت تامین وتوزیع و تننظیم بازار کالاهای اساسی و پیش‌بینی ذخیره مورد نیاز پیش‌بینی و برنامه‌ریزی تامین کالاها به هنگام وقوع حوادث غیرمترقبه و مصارف خاص فصلی بررسی و نظارت بر شبکه‌های توزیع دولتی، تعاونی و خصوصی و اعمال سیاست‌های لازم در جهت بهبود و توسعه شبکه‌های مذکور ارائه پیشنهادهای لازم در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ارائه خط‌مشی‌ها و دستورالعمل‌های لازم درامور مربوط به بازرگانی داخلی کشور به واحدهای استانی و نظارت بر حسن اجرای آنها ساماندهی صنعت بسته‌بندی تهیه پیشنهادات لازم جهت استاندارد‌سازی ساختارها،‌ فرآیندها و عملکرد بازار خدمات با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط سایر موارد به ترتیب زیر در شرح وظایف بدست آمده از کشورها موجود می‌‌باشد انجام حمایت‌ از کشاورزان اعم از قیمتی، درآمدی و سایر (آمریکا) توزیع و حمل ونقل محصولات کشاورزی (آمریکا) طراحی خط‌مشی‌های مربوط به تنظیم بازار نخ ابریشم (چین) هماهنگی جهت توسعه صنعت نخ ابریشم و توسعه تجارت داخلی و خارجی آن (چین) برنامه‌ریزی‌ و تدوین سیاست‌ها جهت تنظیم بهینه بازار و نظارت بر اجرای آن (چین) ارائه سیاست‌‌ها و راهکارها در جهت بهبود سیستم‌های توزیع(چین) نظارت بر عملیات در بازار و ذخایر بازرگانی کالا، تحقیقات در این زمینه و پیشنهاد تنظیم خط‌مشی‌ها (چین) نظارت و تحلیل عملیات بازار و وضعیت عرضه و تقاضا‌ (چین) نظارت و تحلیل عملکرد بازار مانند عرضه و تقاضای کالاهای معین (چین) طراحی قوانین و مقررات تجاری مرتبط با بخش توزیع(چین) پیاده‌سازی طرح‌ها و برنامه‌های تنظیم بازار و مدیریت زنجیره تامین برای کالاهای ضروری (چین) هماهنگی در جهت تعیین قیمت‌های توافقی برای کالاهای خاص (چین) نظارت بر قیمت‌ها و توزیع کالاهای اساسی(هندوستان) کنترل قیمت شکر‌، مواد غذایی و خواربار (هندوستان) جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در مورد کالاهای اساسی (هندوستان) تعیین قیمت‌های ملی خرید، جابه‌جایی، ذخیره‌سازی و توزیع گندم، برنج و حبوبات غذایی(هندوستان) دخالت در بازار به منظور تثبیت قیمت‌ها (هندوستان) کدگذاری و توسعه شماره گذاری کالا (هندوستان) ارائه سیاست‌ها و تدوین خط‌مشی به منظور نظارت بر قیمت‌ها و در دسترس بودن کالاهای اساسی (هندوستان) تهیه خط‌مشی‌ و برنامه‌ریزی برای سیستم توزیع دولتی مورد نظر(هندوستان) ارائه خط‌مشی ذخیره سازی و موضوعات مرتبط با تأمین غذایی (هندوستان) ارائه سیاست‌ها و تدوین خط‌مشی حمایت مصرف کننده(هندوستان) حمایت از مصرف کننده از طریق سیستم توزیع دولتی(هندوستان) حفظ ثبات قیمت و عرضه کالاها (مالزی) تضمین قیمت‌ها و عرضه‌کنندگان ثابت کالاها زیر نظر لوایح کنترل قیمت و کنترل عرضه (مالزی) تضمین تحت نظارت بودن مواد اولیه الزامی با توجه به قانون کنترل قیمت و تامین (مالزی) اجرای طرح کنترل قیمت در فصول برگزاری جشن‌ها و نظارت بر فعالیتهای فروش ارزان(مالزی) ارائه و نمایش قیمت کالاهای کنترل شده (مالزی) بررسی هزینه‌های موتور دیزل در بخش ماهیگیری و حمل و نقل زمینی (مالزی) تقویت سازوکار نظارت بر قیمتها (مالزی) بازنگری و بررسی فرآیندهای خارجی مرتبط با سازوکار قیمت گذاری و ساختار بازار(مالزی) نظارت و کنترل بر نحوه تامین و قیمت کالاهای ضروری (مالزی) حمایت از مردم در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی و مورد نیاز (مالزی) تضمین تامین کالاهای مورد نیاز به مقدار مکفی (مالزی) توسعه و مدیریت زیر ساختار فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارتخانه، به منظور افزایش اثربخشی و بهره وری در ارائه خدمت به عموم (مالزی) حمایت از مردم در مقابل افزایش قیمت کالاهای اساسی ومورد نیاز (مالزی) تعیین راهبردها، برنامه‌ها و چالشهایی که می‌بایست از سوی وزارت تجارت داخلی و امور مصرف‌کننده در راستای ارتقای بازرگانی داخلی و مصرف‌کنندهگرایی ارزیابی و بازنگری شوند. (مالزی) ارائه پیشنهادات قانونی نوین به منظور ارتقای میزان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان (مالزی) افزایش گستردگی تجارت در داخل کشور(مالزی) مدیریت موضوعات مرتبط با حمایت از مصرف‌کنندگان و دارایی‌ها و مالکیت معنوی(مالزی) ارائه گواهی‌ها و مجوزهای معتبر برای تولید و فروش (مالزی)


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir