- تاریخ:
- بهمن 1392
- نویسنده:
- -
- کلیدواژه ها:
- بخش صنعت - تحقیق و توسعه - تورم- فضای رقابتی
بهمنظور پاسخگویی به مشکلات بخش صنعت و ارایه راهکارهایی برای حل آن، لازم است نخست تحلیلی از وضعیت موجود و مشکلات ارایه شود. بررسیها حاکی از وجود مشکلات در دو سطح درونی صنعت و مشکلات خارج از صنعت که بر عملکرد این بخش اثرگذار است. پیش از ورود به بحث مناسب است یکی از مهمترین ویژگیهای صنعت مورد توجه قرار داده شود. صنعت ساخت کشور از دو بخش «صنایع بزرگ» و «صنایع کوچک و متوسط» تشکیل میشود که طبق اطلاعات رسمی مرکز آمار ایران سهم صنایع بزرگ از ارزش تولیدات معادل 3/93 درصد و سهم صنایع کوچک و متوسط برابر با 7/6 درصد است. سهم پایین صنایع کوچک و متوسط در ارزش تولیدات در حالی است که تعداد کارگاههای فعال در این صنایع بیش از 60 درصد کل تعداد کارگاههای صنعتی را تشکیل میدهد. سهم صنایع کوچک و متوسط از کل مصرف دادههای صنعتی کمتر از 2/6 درصد است. بنابراین، عدم توجه به مشکلات موجود در بخش صنایع کوچک و متوسط با توجه به سهم بالای تعداد آنها در واحدهای صنعتی میتواند از یکسو اثرات انتظاری بالایی از حیث وسعت و بازتاب در این گروه از صنایع بههمراه داشته باشد و از سوی دیگر میتواند جریانهای تبلیغاتی سوء زیادی را علیه سیاستگذاران در بخش صنعت ایجاد کند. بدیهی است حل و فصل مشکلات این صنایع بازتاب مناسبی را با توجه به تعداد آنها بهدنبال خواهد داشت. مشکلات درونی صنعت با چنین پراکنش ساختاری بیشتر مرتبط با محدودیتهایی است که سالیان متمادی در این بخش وجود داشته و بروز شوکهای بیرونی همچون تحریم تنها آن را تشدید کرده است.