تأثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید مشتریان با نقش واسطهای مسئولیت اجتماعی شرکت و تصویر محصول
- تاریخ:
- شهريور 1394
- نویسنده:
- محسن اکبری, سید حسن آل طه, پویا صادق پور
- کلیدواژه ها:
- بازاریابی سبز/ مسئولیت اجتماعی شرکت/ تصویر محصول/ قصد خرید محصولات سبز
با افزایش آگاهی و دانش مشتریان در ارتباط با اهمیت رفاه اجتماعی، محیطزیست به دغدغهای جدی برای مردم تبدیل شده است. اهمیت مسائل محیطزیست، افزایش مقررات عمومی، رقابت وسیع سازمانها و فشار افکار عمومی باعث شده است که سازمانها علاوه بر سودآوری و فروش بیشتر به محیطزیست و سلامت مصرفکنندگان هم توجه کنند. امروزه سازمانهایی میتوانند به اهداف خود دست یابند که به وظایف اجتماعی خود نیز توجه کنند. به دلیل اهمیت این مفهوم، این مقاله به بررسی تأثیر بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرفکنندگان با نقش واسطهای مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول پرداخته است. تعداد ٣٨٤ پرسشنامه میان مصرفکنندگان توزیع و جمعآوری شد و دادهها با استفاده از نرمافزار لیزرل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که همهی فرضیهها به جز تأثیر مستقیم بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرفکنندگان مورد تأیید است؛ بنابراین، بازاریابی سبز از طریق اثرگذاری بر مسئولیت اجتماعی و تصویر محصول میتواند بر قصد خرید اثرگذار باشد و مستقیماً بر آن تأثیر ندارد.