ظرفیت سرمایهگذاری مشترک در فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در ایران
- تاریخ:
- اسفند 1394
- نویسنده:
- زهرا آقاجانی, علیرضا گرشاسبی
- کلیدواژه ها:
- سرمایهگذاری مشترک / فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای
یکی از نمادهای نوینسازی نظام توزیع کالا، توسعه فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای است که بدون صرف هزینههای بالا و برخورداری از دانش تخصصی میسر نخواهد بود. استفاده از ظرفیت سرمایهگذاری خارجی یکی از رویکردهایی است که دستیابی به اهداف توسعهای در این بخش را تسریع میکند. هدف این مقاله نیز بررسی ظرفیت سرمایهگذاری خارجی بهویژه سرمایهگذاری مشترک در گسترش فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای در کشور است. نتایج بررسی نشان میدهد بهرغم نیاز کشور به توسعه چنین فروشگاههایی، ایران جزء 30 کشور اول جذاب در جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در این حوزه قرار ندارد. بنابراین، لازم است سازمانهای برنامه ریز و سیاستگذار برای جذابیت بیشتر این بازار در نگاه سرمایهگذاران خارجی، اقداماتی همچون تأمین و تخصیص زمین برای سرمایهگذاری مشترک در تأسیس فروشگاه زنجیرهای؛ آماده کردن شرایط عقد قرارداد با طرف خارجی و لحاظ کردن مؤلفههای کلیدی انتقال دانش مدیریتی، فناوری، آموزش نیروی انسانی؛ هماهنگیهای لازم برای ثبت شرکت مستقل با همکاری طرفین و تسریع در فرآیند اخذ مجوزها با رویکرد ایجاد پنجره واحد؛ تنظیم بسته مشوق و یا هماهنگیها برای بهرهمندی از ظرفیتهای کنونی جهت تشویق سرمایهگذاری (معافیتها یا تخفیفهای مالیاتی، تسهیلات ارزی و ریالی) را مورد توجه قرار دهند.