بررسی ساختار بازار خودروی برزیل و دلایل جذابیت آن برای خودروسازان خارجی
- تاریخ:
- 1395
- مجری:
- بهاره عریانی, الهام اسمعیلیپور ماسوله
- کلیدواژه ها:
- سیاستهای صنعتی دولت خودروسازی سرمایهگذاری مستقیم خارجی رقابتپذیری
این گزارش باهدف بررسی ساختار بازار خودروی برزیل و تبیین دلایل جذابیت آن برای خودروسازان خارجی تدوینشده است. نگاهی به سیاستهای صنعتی دولت برزیل در صنعت خودرو نشان میدهد که این کشور فعالیت خود در صنعت خودرو را از مونتاژ قطعات سوار نشده آغاز کرد، اما به دلیل آثار نامطلوب آن بر بازارهای داخلی، در سال 1956 با اتخاذ سیاست جایگزینی واردات، اقدامات حمایتی از تولید داخلی را اجرا کرد. تحقق نرخ های رشد بالا طی سالهای 73- 1968، از نتایج سیاستهای حمایتی بود و از سال ۱۹۷۳ جهت گیری سیاست های این کشور به توسعه صادرات تغییر نمود. در سال 2013 بخش خودرو، 2621 میلیارد دلار سرمایهگذاری مستقیم خارجی جذب نمود که بیشترین رقم ثبتشده در تاریخ این کشور و دو برابر میانگین پنج سال گذشته بود. جذب خودروسازان خارجی در بازار خودروی برزیل مرهون عوامل مختلفی است که می توان آنها را در دو گروه: الف- ویژگی های ساختاری ب- سیاست های دولت طبقهبندی نمود. مهمترین عوامل در بخش ویژگیهای ساختاری شامل: پایین بودن سطوح مالکیت خودرو، وجود بازارهای آماده برای استقبال از خودروهای جدید، ثبات اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش اعتماد سرمایهگذاران است و مهمترین سیاستهای دولت در راستای تحریک سرمایهگذاری شامل اعطای وامهای کمبهره با دورة بازپرداخت طولانی (سیاست مالی)، تسهیل در دسترسی به زمین و زیرساختهای لازم جهت تأسیس کارخانه (سیاست ارضی) و وضع تعرفههای بالا زمانمند بر واردات خودرو است. جهت گیری برنامه سیاست صنعتی، فناوری و تجاری برزیل ارتقای ساختار صنعتی جهت احیای رقابت پذیری در عرصههای بین المللی می باشد و اهداف اصلی آن در بخش خودرو: افزایش سهم برزیل در تولید جهانی وسایل نقلیه و ارتقای جایگاه برزیل به مرکزی برای توسعه محصولات جدید میباشد. در کنار سیاستها و برنامههای دولت برزیل جهت جذب خودروسازان خارجی، بهدلیل اهمیت بالای صنعت خودرو در اقتصاد این کشور و ظرفیت بالای اشتغالزایی آن، از دیرباز دولت به انجام اقدامات حمایتی از صنعت خودروی داخلی در مقابل رقابتهای بینالمللی مبادرت کرده است و ازجمله این سیاست ها می توان به مواردی نظیر افزایش 30 درصدی مالیات بر خودروهای وارداتی، اعمال سهمیه بر واردات و الزام شرکت های موفق در واردات خودروی کامل به ایجاد کارخانههای محلی اشاره نمود