ارائه و تبیین مدل شهرت ملی به عنوان چارچوبی برای سیاستگذاری بازرگانی؛ مطالعه موردی: صنایع مصنوعات فلزی ایران
- تاریخ:
- 1397
- نویسنده:
- سعيد نجم روشن
- کلیدواژه ها:
- هویت ملی، قدرت نرم، برندسازی ملی، مدل داده بنیاد، شهرت کشور
موضوع «شهرت سازمانی» از سالها قبل توسط پژوهشگران مطرح شده و در خصوص آن نظریه پردازی ها، مطالعات میدانی و اقدامات اجرایی قابل توجهی صورت گرفته است. اما «شهرت ملی» به عنوان موضوعی جدید، در مراحل اولیه نظریه پردازی می باشد. هدف از پژوهش حاضر، تبیین «مدل شهرت ملی» می باشد. این مدل می تواند به عنوان الگویی مفهومی با قابلیت توسعه عملیاتی، توسط سیاستگذاران، پژوهشگران و مجریان حوزه های مختلف به ویژه صنعت، اقتصاد و تجارت کشور مورد استفاده قرار گیرد. روش تحقیق مورد استفاده در پژوهش، ترکیبی از دو روش تئوری سازی داده بنیاد و روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) می باشد. بدین منظور در گام نخست، برای شناسایی و تعریف سازه های تشکیل دهنده مدل شهرت ملی، ادبیات موضوعات مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت و پس از استخراج مفاهیم و مقوله سازی با استفاده از روش تئوری سازی داده بنیاد، «مدل پارادایمی شهرت ملی» تعیین گردید. در گام بعد، با انجام مصاحبه با مدیران اجرایی دولتی، مدیران ارشد بخش خصوصی و اساتید رشته مدیریت و اخذ نظرات آنها از طریق پرسشنامه، «مدل شهرت ملی» با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری ارائه شد. «نقشه راه شهرت ملی» شامل توصیه های سیاستی، راهکارهای اجرایی و شرح وظایف پیشنهادی هر یک از نهادهای حاکمیتی و ذی نفعان بخش خصوصی موثر در ارتقاء شهرت ملی ایران، از دیگر نتایج کاربردی این پژوهش می باشد.