- تاریخ:
- 1397
- مجری:
- زهرا آقاجانی
- کلیدواژه ها:
- واژگان کلیدی: فروشگاه تخفیفی، موانع توسعه، راهکارهای عملیاتی.
فروشگاههای تخفیفی از تخصص ویژهای در جلب رضایتمندی جامعه هدف یعنی اقشار متوسط و پایین برخوردارند که از جمله آن میتوان به پایین نگه داشتن قیمت تمام شده کالا، برخورداری از صرفههای اقتصادی مقیاس (ارزان خریدن و ارزان فروختن)، اکتفا به سود اندک در مقابل فروش بالا و دسترسی مصرفکننده به کالاهای با قیمت مناسب (با درنظر گرفتن کیفیت قابل قبول برای کالاهای عرضه شده در قفسه فروشگاهها) و در نهایت تامین رضایت مصرفکننده اشاره کرد. با این توصیف، شناسایی موانع توسعه فروشگاههای تخفیفی در ایران با توجه به نو بودن این مدل در ایران از اهمیت زیادی برخودار است. در همین راستا، طرح پژوهشی با عنوان «شناسایی موانع توسعه فروشگاههای تخفیفی در ایران» در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی اجرا گردید. به نحوی که موانع توسعه فروشگاههای تخفیفی در ایران با استفاده از روشهای متکثر اعم از مصاحبه، پرسشنامه و آزمونهای آماری احصا گردید. در نهایت راهکارهای عملیاتی جهت رفع موانع مربوط تبیین شد. مهمترین راهکارهای ناظر جهت رفع موانع توسعه این نوع فروشگاهها در ایران به دو گروه اصلی قابل طبقهبندی میباشد. آنها بهصورت خلاصه عبارتند از: • راهکارهای قانونی (رفع ابهامات ناظر بر اصلاحیهی جدید ضوابط داخلی فروشگاههای بزرگ زنجیرهای مصوب 1/2/1397 - با تاکید بر فروشگاههای تخفیفی و لزوم توجه به پیامدهای حاصل از اجرای مقرره حاضر، لزوم تدوین مقررات منطقهبندی برای توسعه فروشگاههای تخفیفی، تدوین قانون خاص فرانشیز در کشور با توجه به مسکوت بودن قوانین حاکم در ایران در رابطه با ترتیبات فرانشیز مادر، رفع ابهامات مربوط به عرضه کالا با تخفیفهای غیرمتعارف در برخی فروشگاهها، ضرورت تدوین شیوهنامه خاص جهت استاندارد سازی کمیت کالاهای بسته بندی و غیره)؛ • راهکارهایی جهت رفع نقایص مالی (تشکیل بنگاههای پشتیبان از محل انعقاد تفاهمنامه مشترک مابین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و از همه مهمتر صندوق کارآفرینی امید به عنوان حامی مالی کسب وکارهای کوچک، امکان سنجی ارائه تسهیلات تکلیفی ارزان قیمت با همکاری سیستم بانکی کشور، همکاری با شهرداری جهت تسهیل در تخصیص زمین با توجه به بالابودن قیمت ملک یا اجاره بهای آن در ایران بهویژه در کلانشهرها و غیره)؛