- تاریخ:
- مرداد 1398
- نویسنده:
- فهیمه بهرامی
- کلیدواژه ها:
- تنظیم بازار، معیشت،سیاستهای تجارت بینالملل
با توجه به اینکه غایت برنامههای تنظیم بازار با رویکرد تأمین معیشت مردم در یک بازار با حداقل هزینههای مبادله و یا حداقل نوسان قیمت است، برای ارزیابی موفقیت برنامههای تنظیم بازار بهترین شاخص و معیار وضعیت تحقق اهداف مذکور است. آنچه مسلم است و تجربیات کشورهای موفق در زمینه بازارهای امن با نوسانات پایین در حوزه قیمت و تعادلهای بین عرضه و تقاضا نیز نشان میدهد آن است که وجود سیستمهای قابلکنترل و شفاف ( نظیر بازارهای بورس کالا)، زیرساختهای مناسب ذخیرهسازی و حملونقل کالا، امکان رهگیری کالاها در طول زنجیره ارزش آن بهواسطه وجود شبکههای منسجم و قوی اطلاعات، راهکارهای اقتصادی جهت از بین بردن امکان ایجاد رانت برای ذینفعان در طول زنجیره عرضه( آزادسازی قیمتها بهصورت تدریجی)، امکان تأمین درآمد برای اقشار آسیبپذیر و کوتاه نمودن مسیرهای توزیع کالا (از طریق کاهش ظرفیتهای دلالی و افزایش مراکز توزیع مجهز به ظرفیتهای ذخیرهسازی متناسب با جمعیت منطقه توزیع)، امکان برقراری ارتباط بین برنامهها و سیاستهای تجارت بینالملل و برنامههای تنظیم بازار داخل و از همه مهمتر متمرکز شدن بر برنامههای کاهش قیمت تمامشده بجای تمرکز بر کنترل و سرکوب قیمتها از مهمترین راهکارهای تنظیم بازار میباشد.