بررسی ابزارها و مشوقهای صادراتی در کشورهای منتخب و نحوه بکارگیری آن در ایران
- تاریخ:
- 1398
- مجری:
- سمیرا گلکاران مقدم
- کلیدواژه ها:
- حمایت از صادرات- مشوقهای صادراتی- ابزارهای حمایتی
حمایتهای صادراتی آن دسته از برنامهها و سیاستهایی را شامل میشود که دولتها از طریق آنها سعی در ایفای نقش در فرآیند صادرات و تاثیرگذاری بر آن دارند مطالعه حاضر با هدف شناسایی ابزارهای حمایتی و مشوقهای صادراتی در کشور به منظور ارائه الگوی پیشنهادی به بررسی تجربه کشورهای منتخب از جمله مالزی، هند، ترکیه و چین پرداخته است. 1- مطالعه حاضر از نوع کاربردی و بر اساس روش پیمایشی-توصیفی است. در جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه (160 پرسشنامه) و مصاحبه( با شرکتهای صادرکننده از جمله شرکت ماموت، سیناژن، یاتا اکسپرس، بوتان، پتروسازه و ... ) استفاده گردیده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران وکارشناسان و کارکنان دستگاههای اجرایی منتخب(صندوق توسعه ملی، صندوق ضمانت صادرات، گمرک، کنفدراسیون صنعت و معدن، اتاق بازرگانی ایران و سازمان توسعه تجارت) و صادرکنندگان و تشکلهای صادراتی بوده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه باز و بسته، مصاحبه و جلسات اتاق فکری(دو جلسه) و مطالعات کتابخانهای است. پرسشنامه پس از طراحی، مورد بررسی چند تن از اساتید و کارشناسان قرار گرفت و از این طریق روایی آن تضمین گردید. مطالعه حاضر بر اساس مدل سه شاخکی یا3c1 است و سه دسته عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل حاکی از آن است که در راستای اثرگذاری بیشتر مشوقهای صادراتی و تدوین بسته حمایتی جدید صادراتی حرکت تدریجی در بستههای حمایت از صادرات به حمایتهای غیرمستقیم و همچنین هدفمند شدن و مشروط شدن حمایتها (در نظرگرفتن ارزش افزوده) گام مثبتی میتواند باشد. هر چند که عدم تعیین صنایع و بنگاههای اولویت دار؛ ادامه حمایت از خام فروشی، ادامه سیاستهای جوایز مستقیم به جای پوشش هزینهها، عدم وجود ساز و کار مناسب برای اجرای شفاف و نظاممند قوانین حمایتی و عدم انجام تعهدات مربوطه از طرف دولت از جمله نقاط ضعف نظام پرداخت مشوقها و حمایتهای صادراتی کشور است.