تنظیم بازارکالا در ایران با توسعه الگوی فرانشیز ( بررسی موردی سون ایلون) (895)
- تاریخ:
- 1399/06/10
- نویسنده:
- زهرا آقاجانی
- کلیدواژه ها:
- تنظیم بازارکالا، زنجیره ارزش
تنظیم بازار مجموعهای از مقررات، سیاستها و برنامهها و اقداماتی است که به منظور ایجاد همگرایی در عملکرد حلقههای کل زنجیره ارزش کالاها و خدمات در بازار و حمایت، هدایت و نظارت تمامی عاملین آن (مصرفکننده، تامینکننده اعم از تولید و واردات)، توزیعکنندگان، انجمنها و تشکلهای غیردولتی) اتخاذ و در راستای کاهش نوسانات غیرمنطقی دو متغیر کلیدی قیمت و مقدار با استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب در حوزههای تأمین، توزیع و مصرف اعمال میشود که به تخصیص بهینه منابع، رفع شکستهای بازاری و افزایش رفاه اجتماعی کمک کند. با این تعریف، مباحث تنظیم بازاری را میتوان عمدتا در قالب مولفههایی همچون تامین، توزیع، قیمت، نظارت و بازرسی و اطلاعرسانی تقسیمبندی کرد.