نقش رایزنان بازرگانی در توسعه تجارت خارجی کشور (896)
- تاریخ:
- 1399/07/06
- نویسنده:
- مسعود کمالی اردکانی
- کلیدواژه ها:
- توسعه تجارت، بانک جهانی، بازاریابی
سازمانهای توسعه تجارت در بسیاری از کشورها متولی اصلی توسعه تجارت و سردمدار پیشبرد دیپلماسی تجاری هستند. براساس مطالعه بانک جهانی، این سازمانها عمدتاً زیر نظر دولت فعالیت می کنند و بیش از چهل درصد آنها دفاتری در خارج از کشور دارند و بیشترین سهم بودجه خود را برای فعالیت های بازاریابی و تحقیقات بازار صرف می کنند. طبق برآورد بانک جهانی، 10 درصد افزایش در بودجه سازمانهای مذکور بین شش دهم تا یک درصد افزایش در صادرات را بدنبال خواهد داشت . یکی از این موارد بهرهگیری از ظرفیت رایزن بازرگانی است، رایزنان بازرگانی نقش مهمی در پیشبرد اهداف این سازمانها ایفا می نمایند. دامنه و پوشش فعالیت رایزنان بازرگانی طی دهه اخیر بدلیل تغییر اولویت های دولتها تغییر اساسی یافته و از تمرکز صرف بر توسعه تجارت به افزایش جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه گردشگری و توسعه برند ملی گسترش یافته است.