تدوین سیاستهای ارتقاء رقابتپذیری صنعت لوازم خانگی کشور و شکلگیری برندهای ملی و منطقهای (با رویکرد توسعه زنجیره ارزش)- فاز اول
- تاریخ:
- 1402
- مجری:
- سمانه قلیپور, داود چراغی, ابوالفضل معصومزاده زواره, مسعود کمالی اردکانی, ميثم فخاريان
- کلیدواژه ها:
- برندسازی؛ برندهای ملی؛ رقابتپذیری؛ لوازم خانگی؛ الگوی پارادایمی
فاز اول طرح «تدوین سیاستهای ارتقای رقابتپذیری صنعت لوازم خانگی و شکلگیری برندهای ملی و منطقهای» عمدتاً به بررسی مطالعات نظری برندسازی و همچنین بررسی تجربیات کشورهای منتخب در خصوص راهکارهای حمایت از صنایع به منظور تبدیل شدن آنها به برندهای ملی، منظقهای و جهانی و نیز تجربیات برندهای مطرح لوازم خانگی در دنیا اختصاص داشت. در ادامه این فاز به بررسی نقش تحریم بر بازار لوازم خانگی پرداخته شد و فرصتها و تهدیدهای تحریم برای این صنعت از دیدگاه متخصصان این حوزه برشمرده شد. در فصل پنجم این فاز مدل پارادایمی این تحقیق بر اساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین طراحی شد. در این مدل، شرایط علّی، عوامل الزام¬آور یا ترغیب¬کننده و فرایند رقابتپذیری برند لوازم خانگی کشور (با رویکرد توسعه زنجیره ارزش) با توجه به نظر خبرگان نشان داده شد. در نهایت در فصل ششم با توجه به مدل پارادایمی پژوهش و مؤلفههای به دست آمده از آن، و نیز با مدنظر قرار دادن سیاستها و تجارب موفقیتآمیز کشورهای دیگر و نیز شرکتهای برتر لوازم خانگی در این کشورها در جهت افزایش رقابتپذیری در صنعت لوازم خانگی که منجر به شکلگیری برندهای مطرح در سطح جهانی شده است، مجموعه پیشنهادات و راهکارهایی ارائه گردید. این راهکارها در واقع جهت توسعه و تکمیل زنجیره ارزش لوازم خانگی با هدف توسعه توان رقابتپذیری آنان در کشور با استفاده از عوامل کلیدی موفقیت کشورهای موفق و برندهای برتر جهان، به همراه نهاد متولی و یا ذیربط در اجرای اقدامات یا سیاستهای عملی مرتبط با هر بند پیشنهاد شده است.