بررسی وضعیت زیرساختهای تجارت الکترونیک ایران و کشورهای منتخب در بستر تحولات انقلاب صنعتی 4.0
- تاریخ:
- 1402
- مجری:
- فايزه هدايت نظري, غلامرضا عینی, نازنين تيموري, کسري فرزانه, الهام اوليابيک, اکبر محمدي, محمدرضا سعادت, افسانه شفیعی, حسام شيدايي
- کلیدواژه ها:
- زیرساخت، زیرساخت دیجیتال، تجارت الکترونیک، اقتصاد دیجیتال، انقلاب صنعتی چهارم
موج چهارم انقلاب صنعتی که با عنوان اقتصاد دیجیتال در جهان شناخته میشود، پدیدهای نوظهور است که به واسطه تحولات شگرف در فناوریها زندگی بشر امروز را متحول نموده است. بدین ترتیب، فعالیتهای تجاری و خدماترسانی به مشتریان نیز نسبت به گذشته متحول شدهاست و کسبوکارهای مختلف در تلاش هستند تا بتوانند در این عرصه رقابتی که به سرعت در حال تغییر است، علاوه بر همپایی با رقبا و همتایان؛ برای مشتریان خود ارزشآفرین باشند. از اینرو، تجارت الکترونیک به عنوان بخش مهمی از اقتصاد جهان که به ویژه با رویدادهایی نظیر شیوع کووید 19 اهمیت دوچندان یافتهاست باید بتواند همراستا با تحولات جهانی در انقلاب صنعتی چهارم فعالیت نمایند و تجارت الکترونیک 4.0 به عنوان مفهومی جدید و جهانی در حال گسترش است. از این منظر، تجارت الکترونیک در کشور ما نیز در سالهای اخیر بیش از پیش مورد توجه واقع شده است و تصمیم¬گیرندگان و سیاستگذاران در پی آن هستند تا بتوانند زمینه¬سازی لازم برای توسعه تجارت الکترونیک در بستر تحولات اقتصاد دیجیتال در کشور را فراهم نمایند. از اینرو، پژوهش حاضر تلاش نموده است تا با مطالعه و تجزیه و تحلیل وضعیت زیرساختهای تجارت الکترونیک در بستر تحولات انقلاب صنعتی چهارم در کشورهای منتخب مشتمل بر ایالات متحده امریکا، انگلستان، چین و هندوستان به ارائه راهکارها و توصیههای سیاستی مقتضی جهت توسعه زیرساختهای تجارت الکترونیک در بستر تحولات انقلاب صنعتی4.0 (تحولات اقتصاد دیجیتال) پرداخته و زمینه را برای توسعه تجارت الکترونیک در کشور هموار نماید.