طراحی استراتژیهای جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات الحاق به سازمان جهانی تجارت با توجه به تجربیات کشورهای منتخب
- تاریخ:
- 1390
- مجری:
- محسن شریعتینیا
- کلیدواژه ها:
- سازمان جهانی تجارت، الحاق، مذاکره، چین، ویتنام، ایران
در این پژوهش فرایند تدوین استراتژی های مذاکراتی در روند الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی با توجه به ادبیات مذاکره در روابط بین الملل و تجارت جهانی از یکسو و بررسی تجربه کشورهای منتخب از دیگر سو مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا برای تبیین فرایند طراحی استراتژی های مذاکراتی مناسب برای ایران در فصول ابتدایی استراتژی های مختلف مذاکراتی مورد بحث قرار گرفته و در ادامه تجارب کشورهای منتخب مورد بحث واقع شده است. نهایتا نویسنده به این جمع بندی رسیده است که اتخاذ سیاست توسعه ای هماهنگ با هنجارهای اقتصاد جهانی و هماهنگی میان اصول سیاست تجاری و سیاست خارجی و تعریف شفاف منافع پایه ای، الزامات اساسی طراحی استراتژی های مذاکراتی مناسب برای ایران در روند الحاق به شمارمی آیند.