تاریخ:
آبان 1403
نویسنده:
فايزه هدايت نظري
کلیدواژه ها:
تجربیات - کشورهای منتخب - توسعه - اقتصاد دیجیتال - مالزی

در راستای ارتقای اقتصاد دیجیتال، تلاش کشور مالزی برای تحول اقتصادی دیجیتال در اواسط دهه 1990 آغاز شد و قریب به 15 سال به طول انجامید. در مرحله اول این کشور کوریدور بزرگ چندرسانه¬ای ایجاد نمود که موفقیت¬هایی نیز کسب نمود. مرحله دوم سیاستگذاری اقتصاد دیجیتال از سال 2016 تاکنون در حال انجام بوده است که با تدوین و پیاده¬سازی سیاست¬ها و طرح¬های مختلفی در زمینه تجارت الکترونیک، انقلاب صنعتی چهارم و اقتصاد دیجیتال در بخش¬های مختلف اقتصادی صورت گرفته است. لذا با تحول رویکردهای سیاستی و نظارتی مالزی تلاش نموده‌است تا بتواند بر چالش شکاف دیجیتالی حاکم در کشور خود و موانع در پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنایع فائق آید که این مهم تا حد زیادی در سایه سیاستگذاری موفق این کشور به انجام رسیده است و نتایج آن رشد اقتصاد دیجیتال در سال¬های اخیر بوده است. از آنجا که مالزی در حرکت به سوی پیشگامی اقتصاد دیجیتال خود توانسته است در مسیر توسعه‌یافتگی بلوغ دیجیتال موفق عمل نماید، در این گزارش به بررسی وضعیت اقتصاد دیجیتال مالزی پرداخته خواهد شد و علاوه بر معرفی تحولات و برنامه¬های تدوین شده در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال در مالزی، درس¬های کاربردی از تجربه سیاستگذاری این کشور در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال برای ایران نیز ارائه خواهد شد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir