صفحه شطرنج خرید: ۶۴ روش برای کاهش هزینه و افزایش ارزش در مواجهه با تامینکنندگان
- تاریخ:
- 1390
- مجری:
- مجتبی سلیمانی سدهی
- کلیدواژه ها:
طرح اصلی این کتاب در دسامبر 2005 به ذهن مان خطور کرد. در آن زمان، مدل های مختلفی برای سازماندهی راهبردهای تأمین منابع در آثار مربوطه یافت می شد. این مدل ها علیرغم تفاوتهایشان، همگی خود را به توصیف محتوای راهبردهای تأمین منابع محدود می کردند. آنچه احساس می کردیم عبارت بود از فقدان مطابقت میان راهبردهای تأمین منابع و موقعیت های خاصی که شرکت ها با آن مواجه می شوند. پس از تجربه و آزمون ساختارهای طبقه بندی شده توسط صنایع، وضعیت چرخه عمر محصول یا تمرکز بر بازار تأمین کننده، سرانجام ساده ترین ساختار را پیدا کردیم: قدرت بخش تأمین در مقابل قدرت بخش تقاضا. آنچه در بازار بابل کارایی داشت، موجب عظمت و شکوه قدرت های نوظهور اقتصادی مثل ونیز شده بود و رکن اصلی امپراتوری بریتانیا بشمار می رفت، هنوز در دنیای کنونی نیز معتبر باقی مانده بود! دو محور قدرت بخش تأمین و قدرت بخش تقاضا، رویکرد مطلوبی برای سازماندهی راهبردهای تأمین منابع و طبقه بندی منطقی آنها فراهم می سازند. تا ژانویه 2006 حدود 60 راهبرد متفاوت تأمین منابع را مجزا کرده و آنها را بین دو محور دسته بندی کردیم. به منظور تمایز بصری واضح تر، خانه های صفحه شطرنج خرید را یک در میان با دو رنگ مختلف نشان دادیم. آزمون های اولیه با همکاری مشتریانی در اتریش، آلمان و ایالات متحده بسیار امیدوارکننده بود. به نظر می رسید که منطق قدرت بخش تأمین در مقابل قدرت بخش تقاضا با طرز فکر مدیران منطبق است و مطابقت بین مسائل خرید و راهبرد شرکت را تسهیل می کند. سپس هر چه بیشتر صفحه شطرنج خرید را اصلاح کرده و به طور گسترده ای مورد آزمایش قرار دادیم. همچنین این روش عملاً توسط برخی مشتریان به کار گرفته شد؛ از جمله در استرالیا، اتریش، چین، جمهوری چک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه، اسلونی، اسپانیا، بریتانیا، اوکراین و ایالات متحده. بخش های صنعتی که از این روش استفاده کردند، عبارت بودند از ساخت و تأمین خودرو، تجهیزات نظامی (تانک)، تجهیزات ساخت و ساز، بسته بندی، فولاد، حملونقل، مواد غذایی، داروسازی، انرژی، مخابرات و بانکداری. هدف این کتاب بسیار بلندپروازانه است: ارائه یک راهبرد جامع برای مقابله با کلیه چالش¬ها در حوزه خرید. بدین منظور، بینش ها و تجارب جمعی در ا. ت. کِرنی را جمع آوری کردیم. طی سه سال گذشته، ا. ت. کِرنی به تنهایی بیش از 500 پروژه خرید را اجرا کرده است (با بیش از 500 میلیارد دلار سرمایه-گذاری در بازار). علیرغم سیستم های بسیار پیشرفته مدیریت دانش، متوجه شدیم که تماس رو در رو هنوز برای تبادل اطلاعات ضروری است. بنابراین لازم است از کلیه همکارانی که همچون شرکای بحث و تبادل نظر، ما را در نوشتن این کتاب یاری کردند، سپاسگزاری کنیم. امیدواریم این کتاب برای تمامی دست اندرکاران خرید، از مدیرعامل تا کارکنان سودمند باشد و خوانندگان را تشویق کند تا رویه های خرید خود را به طرز واقعی و مؤثر بهبود بخشند.