آثار حقوقی الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی ( WTO بر حمل و نقل ریلی و لولهای)
- تاریخ:
- 1387
- مجری:
- محسن صادقی
- کلیدواژه ها:
- سازمان تجارت جهانی (WTO)، گتس، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل لوله ای، قوانین و مقررات ایران.
طرح پژوهشی حاضر با روش تحلیلی و تطبیقی، به بررسی موافقت نامه عمومی تجارت خدمات (گتس) پرداخته و مهمترین اصول و قواعد سازمان تجارت جهانی نظیر اصل دولت کامله الوداد، اصل رفتار ملی و اصل دسترسی به بازار را در حوزه حمل و نقل ریلی و لوله ای پرداخته و تجربه چهار کشور چین، عربستان، ویتنام و اوکراین را که اخیراً به سازمان مزبور پیوسته اند در زمینه تعهداتی که این کشورها در بخش حمل و نقل ریلی و لوله ای و کلیه زیر بخشهای آن، در زمان الحاق به سایر کشورها داده و استثنائاتی که توانسته اند از طرفهای مذاکره کسب نمایند، تشریح نموده است. در قسمت دیگر طرح، مهمترین مقررات حقوق ایران در زمینه حمل و نقل ریلی و لوله ای بیان شده و مغایرت و عدم مغایرت این مواد با اصول گتس و دیگر موافقت نامه های سازمان تجارت جهانی نظیر موافقت نامه یارانه ها و اقدامات جبرانی، مشخص شده است. در موارد مغایرت، دلیل مغایرت بروشنی تبیین شده و راهکار سازگار سازی مقرره مورد بحث با اصول گتس بیان شده است. در پایان طرح نیز، مهمترین دستاورده های حاصل از طرح ارائه شده و راهکارهای روشن، مشخص و اجرایی در اختیار قانونگذار، گروه مذاکراتی الحاق ایران به WTO و وزارت راه و ترابری قرار داده شده است. همچنین مفاد جدول تعهدات احتمالی ایران پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی در زمینه حمل و نقل ریلی و لوله ای ترسیم و مهمترین تعهدات و استثنائات ممکن در آن درج شده است.