مطالعه پشتیبان تنظیم بازار روغننباتی
- تاریخ:
- 1388
- مجری:
- خلیل حیدری
- کلیدواژه ها:
- تنظیم بازار، روغننباتی، دانههای روغنی، روغنخام، تولید، مصرف، تجارت، ساختار بازار
اتخاذ سیاست های درست تنظیم بازار مستلزم شناخت دقیق بازار هر کالا است، که عمده ترین مولفههای آن عرضه وتقاضا میباشد. این نیز وابسته به بررسی میزان تولید، واردات، صادرات، مصرف، موجودی انبار و از این قبیل میباشد. برای تنظیم بازار روغننباتی سالانه زمان زیادی از وقت کمسیون تنظیم بازار و سایر مراجع ودستگاههای مربوطه صرف میشود از سوی دیگر وابستگی شدید صنعت روغننباتی به واردات روغن خام، شکنندگی زیاد این صنعت را نشان میدهد. همچنین مبالغ فراوانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف یارانه این صنعت میگردد. اصلاح این روند همانطور که در بالا گفته شد نیازمند مطالعه جدی است. بدین منظور مطالعه حاضر در چهار فصل سازماندهی شده است. فصل اول به بررسی مشخصات و ویژگیهای بازار جهانی دانههایروغنی، روغنخام و روغن نباتی میپردازد. در فصل دوم بازار داخلی دانههای روغنی و روغننباتی بررسی میگردد. فصل سوم به بررسی تجربه کشورهای عمده تولید کننده روغن نباتی شامل: مالزی، اندونزی، ایالات متحده آمریکا، هند و برزیل در زمینه تنظیم بازار میپردازد. در فصل چهارم چالشهای پیشروی صنعت روغننباتی کشور مورد توجه قرار میگیرد و راهکارهای رفع موانع ارائه میگردد.