بررسی موضوعات اخلاقی در تجارت الکترونیکی از منظر حمایت حقوق مصرفکننده
- تاریخ:
- 1388
- مجری:
- فروغ مصطفی منتقمی
- کلیدواژه ها:
- تجارت الکترونیکی، ایران، قوانین و مقررات ، حمایت مصرفکننده، حریم خصوصی، تبلیغات
این تحقیق با استفاده از شیوه توصیفی تحلیلی به پرسشهای مطرح شده راجع به توجه به برخی از موضوعات اخلاقی در تجارت الکترونیکی پاسخ میدهد. یافتههای تحقیق نشان می دهد اتحادیه اروپایی از قوانین و استانداردهای مصوب برای حمایت از حریم خصوصی دادههای افراد به صورتی سختگیرانه استفاده میکند، برای منصفانه بودن تبلیغات در تجارت بنگاهها با مصرفکنندگان نیز در کشورهای عضو این اتحادیه مقررات لازمالاجرایی وجود دارد. در ایالات متحده امریکا با اجرای مقررات ایالتی و قوانین فدرال از حقوق مصرفکنندگان حمایت می شود، اما بنگاهها ملزم نیستند سطح حداقل استانداردهای ناظر برحریم خصوصی را رعایت کنند. قانون اساسی مالزی حق حریم خصوصی افراد را شناسائی نکرده است و در برخی از قوانین راجع به تجارت الکترونیکی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منظور نشده یا توجه اندکی به آن شده است. درقانون اساسی و برخی از قوانین عادی ایران حمایت از انواع حریم خصوصی افراد مورد توجه قرار گرفته است و برخی از مواد قانون تجارت الکترونیکی ایران حمایت از مصرفکننده در تبلیغات و حمایت از "داده پیامها"ی شخصی را در بر میگیرد، اما اصلاح قوانین موجود و وضع مقررات جدید در کشور برای تبلیغات و حمایت کافی از حریم خصوصی مصرفکنندگان در تجارت الکترونیکی ضرورت دارد.